Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk percentage mensen lust geen nepsuikers / zoetstoffen?

Onlangs eens gekeken naar wat frisdranken, maar aangezien ik niks van nepsuikers moet hebben is het aanbod richting de nul (of iig heb ik het opgegeven omdat er overal steviolglycosiden oid inzitten). Ik kwam er zelfs onlangs achter (door dat ik het proefde) dat Pepsi (dus de regular variant) ook zoetstoffen bevat. Dacht eerst even dat de ober een foutje had gemaakt ondanks dat ik heel duidelijk om regular had gevraagd.

Echter hoor ik hier zelden iemand over klagen. Mijn vermoeden is dus dat het percentage (heel) laag is. Of dat er zelfs mensen zijn die niet eens weten dat er mensen zijn die zoetstoffen de drank direct "vies" maakt.

Oh en als bonusvraag is er een reden waarom Coca Cola (reg.) geen nepsuikers bevat en Pepsi (reg.) wel? Ze vallen toch onder dezelfde EU-regels?
https://www.pepsi.be/producten/pepsi-0

Picture for question
3 maanden geleden
in: Dranken
LeonardN
3 maanden geleden
Oh en nog een vraag.
Voor de mensen die dus een regular drank drinken die ZOWEL suiker als zoetstof bevat en waarvan een light-variant bestaat. Waarom drink je dan eigenlijk niet de light-variant? 1. Ik hoor het nu pas
2. Hou niet van zoetstoffen, en dit zorgt ervoor dat de smaak van zoetstoffen minder is.
3. Ik proef de zoetstoffen niet*
4. ?? *Waarbij de vraag wederom staat. Of eigenlijk waarom stapt Pepsi niet af van regular, nu er toch zoetstoffen inzitten? Of gooien ze in de regular niet ook alleen maar zoetstoffen.
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Goede vraag. Stevia vind ik echt vies. Smaakt voor mij naar zout.
Alle frisdrank met zoetstof vind ik ook niet lekker.
Absurd dat heel veel merken alleen nog ‘light/zero’ produceren.
Door jouw vraag begrijp ik nu waardoor coca cola wel smaakt. Bedankt! Gisteren ontbijtkoek gekocht zonder suiker.
Zo vies, blijkt dat er zoetstof in verwerkt is. Ik vind producten vaak misleidend (verpakking). Mijn partner vindt zoetstof nog viezer dan ik.
Ik ril echt van Stevia, mijn partner van alle zoetstoffen. Of er cijfers bestaan? Geen idee.
LeonardN
3 maanden geleden
Ah, ok dus er is dus ook verschil in de beleving tussen zoetstoffen, voor mij is het altijd dezelfde smaakbeleving (is m'n ervaring tot nu toe). Tijdens het drinken gaat het wel, maar de nasmaak is vervelend. "Absurd dat heel veel merken alleen nog ‘light/zero’ produceren." Ja maar dat zeggen ze dus idd vaak niet. Vaak ook omdat er geen "regular/zoetstofloze" variant bestaat. Eigenlijk is iets met zoetstof nu de "regular" geworden. Coca Cola zou dus kunnen gaan adverteren met:
"Coca Cola regular: alleen met echte suiker, geen zoetstoffen!"
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Klopt dat de beleving per zoetstof ook nog anders is. Het schijnt dat daarom in sommige producten soorten zoetstoffen gemengd worden.
Ik weet niet of jij koffie met suiker drinkt. Vervang de suiker eens door stevia. Ik denk dat jij dat ook heel vies vindt…. Ik word er letterlijk misselijk van.
Inekez1
3 maanden geleden
Ik ken heel veel mensen die niet van zoetstoffen houden. Maar al die mensen (inclusief ikzelf) houden sowieso niet van frisdranken. Ook niet als er echte suiker in zit. Ook zoete toetjes, snoep etc. niet. Zoete dingen als zelfgemaakte jam, honing, appelstroop en verse appeltaart houden we wel van. Het is dus niet een totale afkeer van zoete smaken, maar eerder een afkeer van industrieel bewerkt voedsel, met kunstmatige ingrediënten.
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Inekez1,
Eigenlijk herken ik mezelf daar ook in.
Ik zeg altijd dat ik alles eet, maar weinig drink.
Ik lust denk ik alles, maar drink alleen water, thee, koffie. Iets van frisdrank meng ik het liefst met water met prik. Toetjes etc smaakt vaak zo chemisch.
Terwijl ik zelf wel graag van alles maak, maar dan gaat er bijvoorbeeld merg in van een vanillestokje.
Of idd gewone kwark zelf zoeten met honing en noten erbij.
Wellicht zit daar de link……..
Dat sommigen het chemische proeven, opmerken.
ronron1212
3 maanden geleden
Heerlijk cola toetjes snoepjes enz hoezo chemische smaak toetjes? koop de toetjes van de melkunie
HeerVoldemort
3 maanden geleden
Aaah LeonardN eindelijk iemand die er hetzelfde in staat als ik. Pepsi heeft al jaren geleden zoetstof in de original gedaan. Tip: restaurants die pepsi serveren hebben ook Royal Club Cassis. Deze bevat geen zoetstof. 7up, sissi hebben allemaal zoetstof. Hetzelfde geldt voor Fanta (orange en lemon), Sprite en dokter pepper. Allemaal de normale variant, bevatten allemaal zoetstof. (Tenzij je blikjes uit verre landen koopt) Ook de blikjes fernandes bevatten inmiddels ook allemaal zoetstof. Regular cola van Jumbo ook. Aldi, Lidl, Coca Cola die 3 ben ik zeker van, zij bevatten geen zoetstoffen. Maar ik lees tegenwoordig maar de etiketten voordat ik iets koop. Ik heb Coca Cola er naar gevraagd. Hun reactie: De consument vond dit lekkerder. Kan... Mij is niks gevraagd.
HeerVoldemort
3 maanden geleden
@KleinDuimpje Ik had laatst augurken...
Van de aldi, van die sticks. Smerig! Zat ook zoetstof in.
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Heervoldemort,
Idd die echte oranje Fanta zie je niet meer in Nederland. Wel in Duitsland bijvoorbeeld. Bah, zoetstof bij augurken….. In Nederland slaan ze door om zoetstoffen te gebruiken. Is zogenaamd gezonder.
BonBonvanJohn
3 maanden geleden
Ja Sucralose proppen ze werkelijk overal in met name frisdrank, is 600X zoeter dan gewoon suiker maar geeft nagenoeg 0 calorieën af. Fabrikanten zijn dol op sucralose. Het is voor mij echt goed zoeken naar een frisdrank zonder Sucralose. Ik kan niet goed tegen Sucralose en Aspartaam. Ik krijg er letterlijk onverklaarbare kriebels van. Soms zelfs zo er dat ik 's nachts wakker van lig en mijn hoofdhuid kapot krab.
ronron1212
3 maanden geleden
@HeerVoldemort ik drink alleen maar echte coca cola
Thecis
3 maanden geleden
Ikzelf drink geen regular meer. De suiker "plakt" direct aan mijn mond en geeft mij een nare nasmaak. Cola light drink ik nog wel. Wel Coca-Cola zero. De Light smaakt idd anders en andere light colas smaken oom aanzienlijk zoeter (maar dat komt ook omdat het gehalte koolzuur in Coca-Cola zero net wat hoger ligt en koolzuur (CO2 in water) is wat zurig natuurlijk, wat resulteert in een minder zoete ervaring. Daarbij drink ik geen koffie (ruikt heerlijk, smaakt verschrikkelijk) dus voor mij is het water, thee (soms, niet te sterk) en af en toe een zero.
HeerVoldemort
3 maanden geleden
@ronron1212
Groot gelijk.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing