Heeft het drinken van (te) grote hoeveelheden decaf koffie negatieve effecten?

Ik bedoel hiermee, vergelijkbaar met het drinken van te veel gewone koffie?
Bij een overmaat gewone koffie kun je last krijgen van de hoeveelheid cafeïne die je binnenkrijgt.
Dat zit niet of nauwelijks in decaf koffie. Maakt dit dat je dit drankje vrijwel ongelimiteerd kunt drinken?
Ik herinner me een artikel van heel lang geleden dat mogelijk een broodje aap was. Daarin stond uitgelegd dat als je bij een zwangerschap overstapte van gewone koffie op decaf, het kind op de koffie ingrediënten al een zelfde reactie vertoonde als bij koffie met caffeine. En dat je dus niet veel opschoot door daarop over te stappen. Helaas kan ik het artikel niet meer vinden.

Maar ik vraag me dus af of het voor volwassenen ook zo zou kunnen zijn. Als je jaren gewone koffie drinkt, dat je lichaam dan op decaf reageert of het gewone koffie is. En of dat afhangt van de hoeveelheid die je inneemt.

4 jaar geleden
in: Dranken
2.5K

Antwoorden (1)

Gewone koffie bevat ongeveer 8,2% cafeïne. Decafé is NIET cafeïnevrij, maar mag volgens de normen niet meer dan 0,1% van de droge stof aan cafeïne bevatten (en in de praktijk blijkt dat ook de hoeveelheid te zijn die erin zit).
Zoals jij je vraag stelt over "te grote hoeveelheden" is er geen maat gegeven en TE VEEL is altijd schadelijk.
Bovendien zit Cafeïne ook in thee, energiedrankjes, cola en chocola.
De negatieve effecten vind je o.a. in de derde link.