Waarom noemen we drankjes waarin geen alcohol zit “fris”?

Passoa (b.v.) smaakt toch eigenlijk niet minder fris dan bijvoorbeeld perziksap?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
Kimath
12 jaar geleden
Het word alleen fris genoemd als er koolzuur in zit.

Het beste antwoord

Frisdrank is het in 1956 door reclamemaker Dick Schiferli bedachte woord voor koolzuurhoudende limonade. Tegenwoordig wordt het kortweg fris genoemd. In ruimere zin worden, volgens de Nederlandse Warenwet, ook niet-koolzuurhoudende limonades, sportdranken en energiedranken tot de frisdranken gerekend.
Het woord fris wordt niet letterlijk gebruikt om aan te geven dat het drankje verfrissend is, maar om duidelijk te maken dat er geen alcohol in zit.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk is 'fris' afgeleid van 'frisdranken'.