Sinas is in Nederland de benaming voor de doorgaans gele of oranje, meestal koolzuurhoudende frisdrank met sinaasappelsmaak. Zoals de meeste frisdranken bevat sinas veel suiker of in de light-versie kunstmatige zoetstoffen. Het gehalte aan sinaasappelsap bedraagt ten minste 4%. Bekende merken zijn Fanta (van de Coca-Cola Company) en Sisi (Vrumona); Orangina onderscheidt zich doordat er werkelijk vruchtvlees inzit.

Fanta ontstond in 1940 tijdens de Tweede Wereldoorlog in Essen (Duitsland) toen Coca-Cola Duitsland niet meer aan de juiste ingrediënten voor cola kon komen en daarom een eigen variant maakte. Tot ongeveer 1941 ontving Coca-Cola Duitsland overigens nog originele ingrediënten uit de VS, ondanks het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in 1939.

In 1937 lanceerde N.V. Distilleerderij en Likeurstokerij v/h Wed. C.J. Becht & Zonen (Bergen op Zoom) een koolzuurhoudende sinaasappellimonade genaamd Si-Si. George Frederik Martinus Becht (1881-1949), de directeur-eigenaar van genoemd bedrijf, had één jaar eerder al een koolzuurhoudende grapefruitlimonade op de markt gebracht onder de naam Ja-Ja. De naam Si-Si was een vertaling van de naam Ja-Ja. Begin 1951 stelde Cornelis Jacques Gerardus Becht (1917), die na de dood van zijn vader de scepter zwaaide over het familiebedrijf, het merk Si-Si ter beschikking aan het nieuwe frisdrankenproductiebedrijf Vrumona, waarvan hij zojuist benoemd was tot één van de twee directeuren.