tips bierproeverij

Ik ben geen bierkenner, wel een liefhebber. Voor een aanral vrienden op de camping wil ik een bierproeverij organiseren. Heeft iemand tips? Welke bieren? Welke volgorde? Overigens zijn die vrienden ook geen kenners, maar ook geen echte liefhebbbers. Gewone pilsdrinkers.
Opvoeden dus. Maar welke bieren, welke volgorde? Andere tips zijn welkom. Dank alvast

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.7K

Antwoorden (7)

Leuk idee! En een goeie vraag +
Ik denk dat je het beste van alles neer kan zetten, van pils tot speciaalbier, kruidenbier en bier met fruitsmaak.
Stukjes brood en water erbij om de smaken te neutraliseren. En voor de lekker een stukje kaas!
Ik was op de bierbeurs in Belgie waar de grote en kleine brouwers hun product 'tentoonstellen'. Voor mij waren de 'winnaars' Gulden Draak en de Straffe Hendrik.
Ach wat lekker!

Hier is een lijst met de deelnemers: http://www.zbf.be/nl/bieren/index.htm
Misschien kan je hier wat inspiratie opdoen..
Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zelf voor Belgische bier gaan of exotische bieren (Mexicaans bijvoorbeeld). Ik zou bij de slijter even vragen welke speciaal bieren lekker zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb pas een bierproefavond gehad.
Het leuke was de diversiteit aan bieren:
beginnen met een lichte pils, maar wel een onbekende, Limburgse, vervolgen met zwaardere, maar ook witbier of Weissenbier uit Duitsland. Zoek de wat onbekendere brouwerijen.
Vooral leuk was de kennis, de weetjes over de bieren, van degene die de avond gaf.

We kregen een A-viertje met daarop de namen van de bieren en daarop kon je aangeven wat je er van vond:
kleur en samenstelling schuim, kleur van het bier, de smaak, zoet of bitter of zurig, de afdronk, de nasmaak etc..

En.... wij kregen de bieren geschonken in een wijnglas.
Dat om te voorkomen dat je na een paar proefjes .....niet meer weet wat je proeft. Maar ook omdat - zo zei men - het bier dan meer van de reuk en de aroma afgaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat dacht je er van om je eigen gebrouwen bier ertussen te zetten .
je hebt tegenwoordig van die "doe hetzelf biermaak setjes"lijkt me spannend om te horen wat ze van jou biertje vinden zonder dat het bekend is dat jij hem gebrouwen hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op onderstaande site kun je bier zoeken op soort en op land. Ook kun je zien wat de best beoordeelde bieren zijn. Het is een toonaangevende site op biergebied. Leuk is ook om bier te proeven en te kopen bij www.brouwerijdemolen.nl in Bodegraven, maar ik heb uiteraard geen idee of dat vwb reisafstand te doen is.

In veel plaatsen zitten bierspecialisten of slijterijen met een uitgebreide sortering. Daar kun je ongetwijfeld ook tips krijgen.

Proost!

Toegevoegd na 1 minuut:
Persoonlijk vind ik dat je goed bier in een bijpassend glas moet drinken. Dus ook daar zou je op moeten letten. Je gaat tenslotte bier proeven en niet naar binnen klokken.
14 jaar geleden
Neem eens contact op met Bert's bierhuis die kunnen jullie zeker verder helpen zowel met kennis als met de bieren, daarnaast hebben ze ook pakketten om zelf bier te maken, wordt je experiment nog leuker. Je vindt ze op het intenet en leveren aan huis of jouw geval camping. Stel trouwens een uitnodiging op prijs (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brouwerij de Molen heeft een bierwinkel waar naast onze eigen bieren ook een groot aantal andere speciale bieren verkrijgbaar zijn van de beste brouwerijen ter wereld. NB. Deze lijst houden wij constant up-to-date, maar het kan helaas voorkomen dat niet al deze bieren aanwezig zijn in de winkel wanneer u ons bezoekt. Aan de andere kant; we plaatsen ook niet al onze bieren hier. Dus vaak staat u voor een geweldige verrassing.