Het proces van de rumproductie
Om rum te verkrijgen moeten er vier stadia doorlopen worden: fermentatie, distillatie, rijping en menging.
Om te beginnen doorloopt de suikerrietmelasse een fermentatieproces met gist waardoor er ethanol wordt verkregen uit de suiker. Aan het verkregen brouwsel wordt daarna water toegevoegd om het te verdunnen. Het wordt dan verhit door stoom onder hoge druk en in een distilleerketel van koper gegoten. Hierdoor loopt het alcoholgehalte op tot 75%. De vieze smaakstoffen worden geëlimineerd en de fijne smaak wordt er uitgefilterd zodat men een distillaat verkrijgt. Dit distillaat wordt op eikenhouten vaten gezet voor een periode van 1 tot 15 jaar. In deze periode zorgen chemische reacties ervoor dat de rum haar unieke smaak krijgt.
fremar
13 jaar geleden
Rum is volgens de Europese wetgeving:

1.een distillaat uit suikerriet dat
2.onder de 96% alcohol moet worden gedistilleerd en
3.de organoleptische kenmerken moet hebben van rum.

Rums kunnen worden gedistilleerd in een zogenaamde pott still of een column still. In de pott stills worden over het algemeen de meer aromatische rums (hoge-esterrum) gedistilleerd en in de column stils de zogenaamde light rums. Het kan worden gedistilleerd uit melasse, suikerrietsap of suikerrietsiroop.

Over het algemeen zijn de rums die in flessen verkocht worden in de landen blends. Dit houdt in dat er diverse typen rum worden gemengd om zodoende een constante kwaliteit van het desbetreffende type/merk te krijgen, maar nog meer om tot een voor de verkoper uniek product te komen.

Rum kan puur gedronken worden, of als mengsel met bijvoorbeeld cola (de zogenaamde Cuba Libre of baco, van bacardi-cola). Ook kan rum gebruikt worden om mee te koken.

Rum wordt over de gehele wereld gedistilleerd, maar over het algemeen daar waar ook suikerriet groeit en dus voorhanden is. In feite is het een bijproduct van de rietsuikerproductie. Ieder land en/of iedere regio heeft zijn eigen karakteristieke manier van fermenteren en distilleren, waardoor er een zeer breed scala ontstaat van typen rum. Er is een aantal suikerrietdistillaten die aangeduid worden met een andere benaming dan rum. Zo is er cachaça, dat een suikerrietdistillaat is, maar dan alleen uit Brazilië. Batavia Arrak of arak is een suikerrietdistillaat uit Indonesië.