In welke landen zijn energy-dranken verboden, en welke straffen liggen hierop?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
9.3K

Het beste antwoord

Door de link met taurine wordt het bekendste energiedrankje door de lokale overheden van Denemarken en Noorwegen gezien als geneesmiddel, en er wordt aan consumenten gevraagd medisch advies in te winnen alvorens het drankje te drinken. Verkoop via het supermarktkanaal is om deze reden in Frankrijk verboden. In Canada moet het drankje een waarschuwing op het label hebben.
Taurine (of Glucoronolacton) is een lichaamseigen stof die vrijkomt bij de afbraak van glucose in de lever. Het speelt een belangrijke rol in bijna alle spieren. Glucuronolacton zit ook in voedingsmiddelen zoals granen en rode wijn. Het is enigszins berucht geworden doordat de stof een drug zou zijn die de Amerikaanse regering zou hebben ontwikkeld tijdens de Vietnamoorlog. Verder doet het gerucht de ronde dat het werd verboden nadat meerdere personen aan een hersentumor overleden waren na het innemen ervan. Glucuronolacton is een ingrediënt van veel energiedrankjes. Het wordt toegevoegd omdat het vermoeidheid tegen zou gaan, en een prettig gevoel zou geven.
Als je het drankje combineert met andere opwekkende middelen, zoals alcohol of drugs, is dat niet ongevaarlijk. Het kan tot hartritmestoornissen leiden.

Van overheidswege is de verkoop door winkels in die landen dus aan banden gelegd. Maar welke straf erop staat wanneer de regel wordt overtreden is zo gauw niet te vinden. Daar is een internationale rechtenstudie voor nodig.
Amadea