Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als er met een mes champagne word ontkurkt is er dan geen kans op glasflinters/stukjes in de fles champagne?

Toegevoegd na 1 minuut:
Met een mes bedoel ik het eraf slaan van de hals van de champagne fles

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
3.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het sabreren van een champagnefles is een kunst op zich. Het kan ook niet bij alle flessen. Er wordt wel aangeraden om eerst te oefenen met speciale oefenflesjes voordat je het in aanwezigheid van mensen gaat doen.
Hier meer info
http://www.champagneinfo.nl/Serveren/ChampagneSabreren/tabid/106/Default.aspx

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je met teveel kracht sabreert, kan de hals kapot gaan en kunnen er glassplinters in de fles komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het goed wordt gedaan is daar geen kans op. Als een ober/kelner de techniek niet goed genoeg beheerst zal hij deze ook niet mogen toepassen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sabreren is een vak op zich. Je kunt het niet zomaar, want er komt een bepaalde techniek bij kijken die je echt moet leren. Bij een echte sabreur vliegt de kurk wel mer dan 15 meter wegschieten, er is dan ook wel ruimte voor nodig.
Iedereen kan het leren als je maar goed geínstrueerd bent door een gecertificeerde maitre Sabreur.
je moet je namelijk aan de instructies houden wil je het goed en veilig doen.

En nee, bij een goede sabrage ontstaan geen splinters.
Bij een mindere sabrage worden de splinters, voor zover die al ontstaan, weg geblazen bij het vrij komen van de zes bar druk in de fles.

Om het als amateur te proberen, krijg je de kurk er zo niet snel uitgeslagen. Hiervoor moet je een bepaalde kracht en snelheid ontwikkelen en hierbij ontstaat nu eenmaal druk in de fles die te hoog is om het glas in de fles te doen vallen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry, ik zie een rare serie foutjes, ik was te gehaast en dacht aan een andere zinswending , daardoor ging het fout. Je moet lezen; bij een echte sabreur kan de kurk wel 15 meter wegschieten.;)
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden
Van glassplinters e.d. zul je geen last hebben aangezien er door de druk in de fles een gedeelte van de champagne naar buiten spuit en daarmee ook eventuele glassplinters.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geef mij toch maar een kurketrekker

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding