Waarom zijn er geen vierkanten blikjes bier?

Voor een feestje zou het handiger zijn als er ook vierkanten blikjes zijn, dan passen er meer in de koelkast. Er zijn wel rechthoekige pakjes drink yoghurt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dranken
2K

Antwoorden (3)

Er zijn meerdere redenen:

-Ronde (eigenlijk cilindrische) vorm produceert makkelijker
-Kost minder om hem rond te maken
--minder aluminium bij een cilinder als je dezelfde inhoud wil)
--omdat een vierkant (balkachtige) vorm minder druk weerstaat zou je hem nog steviger moeten maken, vooral bij de hoeken en zou het dus nog meer aluminium betekenen.
-Het houdt beter vast
-Het snijdt niet snel in je handen

Het is dus zoals altijd weer de prijs. Als je 1 euro voor een vierkant blikje moet betalen, terwijl je voor de ronde variant met net zoveel inhoud 80 cent moet betalen neem je toch die ronde.

Je argument dat kartonnen pakjes wel vierkant zijn gaat niet op. Karton is een ander materiaal, dat kan je heel makkelijk recht vouwen.

Eigenlijk zou een fabrikant het liefst een bolvorm maken, dat kost het minsten qua materiaal. Maar omdat dat weg zou rollen en vierkant dus voor meer problemen zorgt dan het oplost is cilindrisch de weg te gaan. Als iets anders beter zou werken had je dat allang gezien.

Het argument voor verspilling in ruimte-inname is niet zo sterk. Waar een balkvorm 100% zou zijn, neemt een balvorm 74% in en een cilinder 91%.

https://www.youtube.com/watch?v=hUhisi2FBuw

Toegevoegd na 9 minuten:
Je zou dan als je echt vierkant wil beter een ander materiaal nemen als plastic. Daar heeft men wel een voorstel voor gedaan door een student:

http://www.core77.com/posts/16266/andrew-kims-square-coke-bottle-design-16266
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad zijn ronde blokjes makkelijker te produceren. Maar er is meer.

Bijvoorbeeld in Japan zijn er experimenten geweest om vierkante eieren en tomaten te produceren. Dit maken is geen probleem. Alleen kochten cosumenten de eieren en tomaten niet.

Dus er speelt ook mee dat wij vierkante blikjes niet willen kopen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat ik noemde komt dus uit Japan, dat onderzoek en de test. Maar ik neem aan dat dit in Europa ook getest is, want er zijn nergens vierkante blokjes of flesjes te koop, hoewel dit heel veel kosten voor de fabrikant zouden besparen aan verpakkingskosten en trasport. Zouden wij dit wel willen kopen, zou het er allang zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat een nonconclusie. We kopen geen vierkante levensmiddelen dus we kopen geen vierkante blikjes. Nog een wonder dat melkpakken verkopen. En verhuisden.
Omdat een vierkant blikje over het algemeen niet fijn drinkt en vervelend in de hand ligt.