hoe toon je aan of water zuiver is?

ik moet een verslag maken voor school over waterzuiveren maar ik kan nergens op het internet vinden hoe je kan aantonen of water zuiver is kan iemand mij dit uitleggen of mij doorsturen naar een pagina waar ik dat kan vinden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
6.2K

Antwoorden (2)

Er worden vele tests uitgevoerd door experts in een laboratorium. Uiteraard worden er vele soorten water getest of ze aan een specifieke norm die voor de soort vereist wordt voldoen. Zo moet leidingwater bijv. voldoen aan strenge normen en moet voldoen aan 57 kwaliteitseisen die in Europa gelden. Hier wordt o.a. getest op ziekteverwekkende bacteriën, de aanwezigheid van nitraten, calcium, chloor, fluor, de zuurgraad en de hardheid.
Bronwater hoeft daarentegen maar 15 tests te ondergaan en zo bestaan er verschillende normen en eisen voor bijv. vijverwater, aquariumwater, zee-/rivierwater enz.

Over het algemeen worden watermonsters die in een lab binnenkomen geanalyseerd door verschillende tests. De pH waarde kan worden bepaald door kleurindicatoren, pH meters of pH-papier. De carbonaathardheid is een maat voor de hoeveelheid koolstofdioxide in het water. Is hier veel van aanwezig dan zal het zich binden met calcium en magnesium en wordt carbonaat gevormd. Hier het voorbeeld van zo'n test;
http://www.dewinters.nl/overige/khtest.htm
Zo zijn er tal van tests die op de watermonsters worden losgelaten om de zuiverheid te bepalen. Misschien is dit wel een interessante site voor jou;
http://www.lenntech.nl/water-kwaliteit-beoordeling.htm
amc
7 jaar geleden
Of water zuiver is kun je niet testen.
Je zult van allerlei stoffen (honderden of duizenden) moeten meten hoevéél er in zit.
Je kunt nooit vaststellen of een stof er helemaal niet in zit.