Nee, een witte wijn bevat niet altijd meer suiker dan een rode wijn. Integendeel.
Gemiddeld bevat een witte wijn 1 gram suiker per glas en een rode wijn 1,5 gram.
Het zal natuurlijk van de wijn afhangen: een droge wijn bevat vrijwel geen suiker, een zoete wijn zo'n 6 gram.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Simon
Jouw antwoord staat er eerder, duidelijk, maar ik heb lang gezocht en eerst niet gevonden.
Goeie bron heb je.
Hier kan je , lijkt het , op antwoorden met wit of rood , duidelijk, [vraag is of het VS om de suikers gaat of de calorieën] , maar punt is .....

---de ene keer zit er meer suiker in rood dan in wit!---

..... dus zo is de vraag niet te beantwoorden. (Toch doe ik dit, anders is het geen antwoord).

Rood bevat 0,6 en Wit bevat 1,0 gram

In de bron staat informatie die ook mij verrast, het is niet dat je of dit of dat (rood, wit, rosé, bubbles en is het droge of zoete witte wijn?) moet (je moet niks) kiezen, maar ook nog eens ...waar komt het vandaan? uit een warm land of uit een koeler land? (bron: 'wijnbloggers')

"Ons advies is dus om vooral je wijn bij de speciaalzaak te halen, offline of online. Als het goed is kun je hier namelijk altijd terecht met vragen over de wijn of deze nou gaan over restsuiker, calorieën, herkomst of over een verantwoorde wijze van produceren.”

Calorieën
“Als we het over de calorieën hebben, dan is suiker de grote boosdoener. En dat kan nogal verschillen per wijn. Het “calorisch verantwoorde advies’ is dan ook om wijnen met weinig restsuiker te drinken.

We hebben dus twee zaken om rekening mee te houden: alcohol en suiker. We zoeken daarom wijnen met weinig restsuiker en een laag alcoholpercentage. Deze hebben de minste nadelen voor je killerbody.”

Oké, even wat wijnkennis opdoen…

Wijnen met lage alcoholpromillages winnen aan populariteit. Dat komt dus goed uit. Je kunt het promillage op de fles aflezen. Wijnen met weinig restsuiker zijn lastiger te definiëren. Over het algemeen zijn dit wijnen uit koudere gebieden. De zon zorgt immers voor suikervorming in de druif en de suikervergisting zorgt weer voor alcohol. Als de vergisting van de wijn stopt blijft de restsuiker over. Je begrijpt, hoe langer de vergisting duurt, hoe hoger het alcoholpromillage en vice versa. Daarom heeft een stevige rode Barolo wijn uit Noord-Italië bijvoorbeeld altijd een hoog alcoholpercentage maar weinig restsuiker. Een droge wijn dus.”
http://www.ilovehealth.nl/health-2/wijn-calorieen-suikers-en-alcohol/

Toegevoegd na 5 uur:
Hoeveel suiker zit er in verschillende alcoholische dranken?
Pils bevat 7,8 gram koolhydraten per 250 ml. ---Zoete witte wijn--- bevat bijna 6 gram koolhydraten per 100 ml terwijl ---droge witte wijn--- slechts zo’n 1 gram koolhydraten per 100 ml bevat. Een standaardglas whisky van 35 gram bevat zelfs geen koolhydraten, maar wel een hoog gehalte aan alcohol (35 g/100 ml tegenover bijvoorbeeld 4,4 g/100 ml in pilsener)2. (bron)

Zoet of droog?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
In welke bron staat "Rood bevat 0,6 en Wit bevat 1,0 gram"? Per 100 cc?
Dat is precies het tegenovergestelde van wat ik vond...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
rode wijn:
https://www.google.nl/search?q=suiker+in+rode+wijn&oq=suiker+in+rode+wijn&aqs=chrome.0.69i59j69i60j0l4.4015j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 witte wijn :
https://www.google.nl/search?q=suiker+in+witte+wijn&oq=suiker+&aqs=chrome.0.69i59l2j69i65l2j69i57j0.1824j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
SimonV
7 jaar geleden
Bedankt!
Ik krijg een antwoord van Google zelf, maar de bron hiervan kan ik nog steeds niet vinden (ook niet in "USDA").
Nee, dat kan je zo zeker niet stellen. Het is wel zo dat witte druiven van nature zelfs minder fructose en glucose bevatten dan de rode druiven. Rode druiven smaken dan ook vaak zoeter dan witte duivensoorten, die soms zelfs echt zuur kunnen smaken.
Voor alle druiven geldt echter wel, ze zijn het zoetst als ze volledig rijp zijn. Dit geldt overigens niet voor alle soorten. Er zijn soorten die nooit echt zoet worden en die ook niet voor wijn geschikt zijn.

De keuze om een wijn zoet te laten smaken ligt bij de wijnmaker. Meestal heb je de keuze tussen een droge wijn en een zoete wijn en dat zegt het al....een droge wijn is altijd een niet-zoete wijn. Dit geldt voor zowel de witte- als de rode wijn.
De rode wijn zal echter toch iets wranger smaken omdat deze meer 'tannine' bevat. Veel mensen zullen dit ook zuur vinden smaken. Dit bittere stofje wordt veroorzaakt doordat de schillen, pitten en steeltjes in de rode wijn meegisten. Hoe langer de wijnmaker deze mee laat trekken, hoe donkerder de kleur wordt en ook hoe meer tannine er ontstaat. Indien de wijn ook in een eikenhouten vat lagert om in te rijpen, kan door dit vat tannine in de wijn komen.
De tannine zorgt er echter wel voor dat de wijn langer houdbaar wordt.

Zowel rode- als witte wijn bevat tannine, maar omdat rode wijn anders gemaakt wordt zit er meer tannine in en daarom is rode wijn ook langer houdbaar dan witte-.
Bij het maken van witte wijn worden de druiven eerst geperst en komt het sap dus zonder de schillen, pitjes en steeltjes in de gistingtanks terecht. Vooral de druivensoorten in de Medoc (Cabernet Sauvignon), in het Rhônegebiet ( Syrahdruif) en in het Zuid-Westen van Frankrijk ( Tannatdruif) bevatten veel tannine.

In hele droge wijn worden alle suikers omgezet in alcohol. Bij zoetere wijnen blijven er suikers over in de wijn (restsuikers). Het is de keuze van de wijnmaker of en hoeveel hij deze erin laat zitten. Het ligt ook aan het klimaat en hoeveelheid zon de wijnstreek heeft. Bij veel zon worden druiven makkelijker rijp en veel zoeter. Om hem niet overmatig alcoholisch te laten zijn, blijft de restsuiker soms achter in de wijn.

Toegevoegd na 9 minuten:
In een beendroge witte wijn zitten dus net zoveel suikers dan in een beendroge rode wijn, namelijk niets.
Bij wijnen met restsuiker erin, kan er zelfs meer suiker in de rode wijn voorkomen dan in een witte van dezelfde druif. Toch smaakt de witte soort vaak zoeter vanwege de tannine die in hogere mate in de rode zit.
amc