Is bruin bier drinken goed voor de melkgift?

Een vriendin van ons kreeg pas een baby. De traditie wil dat jonge moeders meer melk geven, wanneer ze bruin bier drinken (oud bruin). Wat is hier echt over bekend?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat verhaal ken ik ook. Benieuwd naar de reacties. Plus!

Het beste antwoord

Het antwoord is ja en nee.

De nee is al genoemd. Alcohol beperkt de melkproductie en is slecht voor de baby als deze het binnen krijgt.

Toch is er ook een ja.
Sommige ingrediënten in bier zijn zeker goed voor vrouwen die borstvoeding geven. Zo bevordert gerst de productie van het hormoon prolactine. Dit hormoon brengt de melkproductie op gang. En hop zorgt voor rust en ontspanning, twee belangrijke voorwaarden voor het geven van borstvoeding. Want hoe meer stress een vrouw ervaart, hoe meer de productie van moedermelk terugloopt.

Het is daarmee afhankelijk van de leeftijd van het kind (dat is mijn eigen interpretatie bij het bovenstaande verhaal) of het negatieve of het positieve aspect overheerst.

Bij hele kleine baby’s die elke 3-4 uur drinken is er eigenlijk geen moment om een (enkel) glaasje bier te drinken en te wachten tot de alcohol (vrijwel) uit je bloed is verdwenen voor je weer moet voeden.
Bij een grotere baby die met grotere tussenpozen drinkt en of ook flessenvoeding tussendoor krijgt (waardoor de voeding terug kan lopen als je pech hebt), kan een op een goed moment gedronken biertje evt wel de hierboven genoemde positieve effecten van ontspanning en melkproductie stimulatie van prolactie geven, zonder dat het kind noemenswaardig alcohol binnen krijgt.

In dat geval is er wel een positief effect mogelijk.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het meest genuanceerde antwoord; dank je!

Andere antwoorden (1)

En is bruin bier wel zo goed voor de borstvoeding als wordt beweerd?
Helaas, de werkelijkheid zit toch iets anders in elkaar. Het tegenovergestelde blijkt waar. Experimenteel onderzoek bij borstvoedende vrouwen wordt maar weinig gedaan, vanwege ethische beperkingen. De paar onderzoeken die zijn gedaan lieten zien dat baby’s minder dronken als de moeder alcohol had gedronken (ook na alcoholhoudend bier). Waarschijnlijk komt dit door het remmende effect op oxytocine. Alcohol remt de oxytocineproductie, dus de toeschietreflex.

Dat vrouwen wel denken dat bruin bier werkt komt door een misinterpretatie. Omdat het kind niet in staat is alle melk uit de borst te drinken, voelen de borsten na afloop nog niet leeg. De moeder merkt niet dat het kind minder melk binnenkrijgt en ziet alleen een baby die goed zijn best doet om te drinken. Uit dit alles concludeert ze dat er meer melkaanbod is.
fremar