Wat is het verband tussen schuim en smaak van bier?

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar een biertje waar een mooie en stevige kraag schuim op zit smaakt altijd beter dan een die snel neerslaat. En als er helemaal geen schuimkraag ontstaat bij het inschenken weet ik het al. Vlak van smaak.

En toch consumeer ik de schuimkraag niet. Wat is dan het verband tussen smaak en een goede schuimkraag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was als puber juist blij als een biertje verkeerd werd getapt in een uitgaansgelegenheid. Had ik een biertje vrijwel zonder schuim, maar niet dood, dus meer bier.
Visueel vind ik het, zeker nu, wel een stuk aantrekkelijker.

Het beste antwoord

Naast de antwoorden die al zijn gegeven denk ik dat het ook kan liggen aan het feit dat schuim een soort isolerende laag zal vormen op het bier. Door het schuim zal er meer CO2 in het bier blijven zitten dan zonder schuimkraag. CO2 is belangrijk in bier zoals wij die kennen, gezien deze de smaakstoffen voor een deel "draagt". daarnaast heeft koolzuur (CO2) ook lichtelijk een smaak. Minder koolzuur betekend dus een afwijkende smaak van wat je gewend bent van je biertje.
Ik denk dat om deze redenen een tapbiertje (komt mbv CO2 onder druk de tap uit) anders kan smaken dan eentje uit een flesje of blikje.

De manier waarop je inschenkt en hoe groot het oppervlake van de opening van het glas is (hoe groter, hoe meer koolzuur het bier zal verliezen) maakt dus ook uit. Een van de redenen waarom verscheidene speciaalbieren een eigen glas hebben.

Nogmaals, dit is voor mij een logische verklaring (ik studeer voedingsmiddelentechnologie dus het is redelijk in mijn straatje)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gewoonte en conditionering. Hier in Nederland hoort het gewoon, die schuimkraag en zegt men dat een biertje dood is als die weg is. Was je in Engeland opgegroeid dan had je heel wantrouwig tegenover die kraag gestaan, en dat schuim tegen je lip maar vreemd gevonden. Nu hoort die bij de beleving van een lekker biertje
9 jaar geleden
Edraket
9 jaar geleden
Klopt.
Als bij een bierglas nog sporen afwasmiddel in het glas aanwezig zijn, slaat het bier binnen een halve minuut dood.
Het bier is nog bijna hetzelfde als bij het inschenken. Evenveel koolzuur, dezelfde temperatuur, enz. maar het bier smaakt niet meer. Hier nog wat informatie over schuim:
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/schuimpr.html
Smaak en proeven zit niet alleen in de mond, maar doe je ook met de ogen (en tussen de oren). Als je iets ziet liggen wat er niet smakelijk uitziet ( bijv. een doodgeslagen biertje) en je consumeert het toch, dan is de smaakervaring anders.
Probeer maar eens geblinddoekt gerechten te proeven, terwijl je niet weet wat het is.
(Als er al bij gezegd wordt wat het is, ga je jezelf er al op instellen, waarmee je het te proeven gerecht ook al gaat visualiseren).