Door wie en hoe word er bepaalt welk merk bier in welke categorie valt?

Op verschillende bier merken staat Cat. 1 of Cat 2. Volgens mij geeft dit de kwaliteit aan. Maar door wie word dat bepaalt en hoe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Dat is een categorie van de plato-schaal.

De graad plato (°P) is een maat voor de sterkte (stamwortgehalte) van het wort waarvan bier gebrouwen wordt. Een graad plato komt overeen met een procent moutsuikergehalte in het wort. Voor veel biersoorten wordt het uiteindelijke alcoholpercentage ongeveer een derde van het stamwortgehalte, hoewel dit ook sterk afhangt van de vergistingsgraad.

In Nederland mag het stamwortgehalte niet op de fles vermeld worden. In plaats daarvan wordt een categorieindeling gebruikt.

S: 15,5 en hoger
1: 11 tot 15,5 plato
2: 7 tot 11 plato
3 1 tot 7 plato

Het hangt dus af van het brouwrecept