ik heb een fles gluwijn ,nog nooit open geweest ,weet ook niet hoe oud hij is ,kan die slecht zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij kunnen dingen met alcohol in niet bederven.

Antwoorden (6)

Als het nog dichtzit niet. Je hoort ook wel eens dat ze wijn drinken dat uit een in de 19e eeuw gezonken schip komt. Dat is ook niet verkeerd geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk bestaat er wijn die heel oud is, en dat is niet erg omdat bacterieën de wijn niet aantasten. Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn.
Indien het alcoholpercentage boven de 12% is zouden bacteriën er theoretisch gezien niet in kunnen leven. En dan bederft de wijn ook niet.

Voor de zekerheid kun je kijken of er een THT (tenminste houdbaar tot) opstaat. Als deze er niet opstaat kun je hem gewoon drinken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk weet ik dat wel. Maar de THT geeft wel een indicatie. Als hij al een half jaar verstreken is zou ik hem zeker niet meer opdrinken (mede omdat ik geen gluhwein lust maarja)
Gluhwein is over het algemeen geen wijn om lang te bewaren.
Ik zou zeggen, open maken, even ruiken en dan voorzichtig proeven.
Bij twijfel weggooien, het is vaak ook niet de duurste "wijn"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wijn bederft niet. Het kan azijn worden of anderzins niet lekker meer smaken. De goedkopere wijnen zijn meestal op dronk en kunnen niet jarenlang bewaard worden.
Glühwein zal er na enkele jaren niet lekkerder op worden, ook al is hij ongeopend. Je zult hem dus moeten openen en proberen hoe de smaak nog is. Het is dus geen slecht geworden wijn in de zin dat hij bedorven is. Als hij al een paar jaar oud is, is hij waarschijnlijk niet lekker meer, maar niet bedorven. Je kunt hem nog prima als azijn gebruiken, zelfs gezoete Glühwein! Kijk dan wel eerst of hij nog helder is als je hem uitschenkt. Een dressing met vieze vezeltjes erin oogt niet zo goed. Je kunt dan beter zeven in een schoon stuk doek die je weg kunt gooien of in een laag keukenpapier in een zeef.
amc
12 jaar geleden
Wijn kan altijd slecht worden. Mijn advies is: gewoon de wijn openen en proberen (je proeft dat meteen). Als de wijn zuur ruikt of smaakt NIET weggooien maar probeer er azijn van te maken. Op de volgende site staat hoe je dat kunt doen. Is lekker op salades enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij voedsel en ook bij drank is volgens mij een oud spreekwoord van toepassing: bij twijfel niet oversteken. Lijkt me ook niet zo lekker als je je bij iedere slok moet afvragen of de wijn wel goed zou zijn. Bovendien haal je voor ca. 2/3€ een verse fles glühwein .