Dat is niet met 100% zekerheid te zeggen, tenzij je aan de fabrikant vraagt.
Je zou contact kunnen opnemen met de klantenservice van AH (eigenaar van het merk Euroshopper) en de vraag stellen:
0800-0305, of via e-mail: internetklantenservice@ah.nl

De reden waarom je niet 100% zeker kan zeggen of er bladluis erin zit kan je hieronder lezen:

"Bladluizen" zitten nooit in voedsel, behalve in een bijzonder distillaat gemaakt in Mexico waarin de hele luizen zitten. Wat je bedoelt is een extract dat verkregen wordt uit de schildluis, een luis die leeft op schijfcactussen en geoogst wordt voor de productie van dit extract, dat bekend staat als karmijn, karmijnzuur, cochinella of als additief ook bekend met nummer E120.
Kijk op het etiket van de limonade, en als je ziet dat E120 bevat, dan kan het zo zijn dat het product extract van bladluis bevat...

... maar dat is niet 100% zeker!
Karmijn kan ook gewonnen worden uit genetisch gemanipuleerde bacteriën die de gen bevatten voor de productie van de kleurstof. Deze bacteriën worden dan in enorme hoeveelheden in grote fermentatietanks gekweekt, en de kleurstof wordt dan hieruit verkregen.
Deze productie methode heeft een aantal voordelen ten opzichte van het extract van de luizen:
- Het is veel goedkoper.
- De productie is niet gebonden aan slecht weer of seizoenen.
- Is geschikt voor veganisten.
- Geschikt voor mensen met allergie. Sommige mensen hebben een allergische reactie tegen karmijn uit luizen omdat het heel moeilijk is om alle eiwitten van de insecten te verwijderen, en die kunnen allergische reacties veroorzaken.

In ieder geval, karmijn zit nog altijd in veel producten, zowel levensmiddelen als cosmetica, maar in de laatste jaren is er een trend om karmijn steeds minder te gebruiken, omdat andere kleurstoffen veiliger en goedkoper zijn, en ook makkelijker in gebruik vanuit een technologisch oogpunt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ne hoor,
de rode kleurstof wordt gehaald uit de schilden van de schildluis. maar die luis zit zelf niet in de limonade (trouwens niet alleen limonade van de euroshopper, ook in andere voedingsmiddelen wordt het gebruikt. Het is dus een natuurlijk produkt
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dus niet vegetarisch!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Bruller,
Diesel vraagt überhaupt niets over of het al dan niet vegetarisch is.
Dat wordt er m.i, met de haren bij gesleept.
Amadea
10 jaar geleden
Met vegetarisme heeft dit niets van doen. Alleen veganisten zouden er een probleem mee kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Bruller
Niet per se. Karmijn kan ook geschikt zijn voor veganisten, kijk ff mijn antwoord. @CaatPeeters
Zelf ben ik geen vegetariër, maar er zijn inderdaad mensen voor wie insecten onder de categorie "dier-dat-ik-niet-wil-eten" vallen.
Ik ben het overigens helemaal met je eens dat 100% "diervriendelijk" eten simpelweg niet mogelijk is, tenzij je al je voedsel zelf teelt... en toch! @LGA
Bietenrood is geen karmijn, en heeft zijn eigen E-nummer: E162.
Karmijn is E120, dus het verschil is heel makkelijk te zien op het etiket.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In M&Ms zitten ook 'bladluis-kleurstoffen'