Hoe bepaal ik het alcohol percentage na destilleren?

Ik heb begrepen dat je de alcohol percentage kunt bepalen door de begin SG min de eind SG te vermenigvuldigen met 0,135 (stookwijn)

Hoe weet ik nu het percentage nadat ik gedestilleerd heb?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
3.1K

Antwoorden (1)

Naast de grondstoffen en het maischschema wordt bij een bierrecept gebruikelijk ook het begin en het eind soortelijk gewicht (SG) vermeld.

Met behulp van het begin en eind SG kun je de schijnbare vergistinggraad uitrekenen. Je gebruikt daarvoor de volgende formule:
vergistingpercentage = ((begin SG - eind SG) * 100) / (begin SG - 1000) .

Desondanks kun je het alcoholgehalte van een bier bij benadering berekenen door het verschil in SG te vermenigvuldigen met 0,135. Een bier met een begin SG van 1070 en een eind SG van 1018 heeft dus ongeveer (1070 - 1018) * 0,135 = 7 % alcohol. Als het bier minder sterk vergist tot bijvoorbeeld 1025 dan is het alcoholgehalte (1070 - 1025) * 0,135 = 6,1 %

Deze website kan je vast hierbij helpen:
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/sg.html