Waarom klinkt het tikken met je lepeltje in je mok anders wanneer je drankje nog 'draait' na het roeren dan wanneer je drankje 'stil staat'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ongelooflijk waar mensen al niet tijd voor hebben om achter te komen! ... :P

Antwoorden (3)

Je klopt langzaam de luchtbelletjes uit de koffie of cappucino, en daardoor verandert de geluidssnelheid in je koffie. Daardoor neemt de frequentie (toonhoogte) langzaam toe naarmate er minder luchtbellen in de koffie zitten.
14 jaar geleden
De waterkolom tegen de zijkant van het glas is hoger
als het water draait. De hoogte van deze waterkolom bepaalt de toonhoogte.
Is het water uitgedraaid, dan is de waterkolom daar lager en dus de toon ook.
Je hoort de toon zelfs zakken als je zou blijven tikken zonder te roeren,
Probeer maar!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is al eens uitgebreid op geantwoord op GV. Doe er je voordeel mee :).

http://www.goeievraag.nl/vraag/klinkt-roeren-kopje-koffie-geluid.8384

http://www.goeievraag.nl/vraag/koffielepeltje-volle-kop-koffie-tik.11983