Koolzuurgas zit in de meeste frisdranken. De belletjes geven limonade een frisse prikkelende smaak, vandaar de naam frisdrank. Koolzuurgas ontstaat als zuiveringszout reageert met een zuur. Zuiveringszout is een vorm van zout en is te koop bij de drogist of apotheker. Zuiveringszout kun je gebruiken om je eigen priklimonade te maken. Hieronder vind je een recept om zelf citroenlimonade te maken.

Ingrediënten:
2 citroenen
poedersuiker
zuiveringszout
kan met water

Dit moet je doen:
1. Snijd de citroenen in tweeën.
2. Pers de citroenen uit.
3. Doe twee eetlepels poedersuiker voorzichtig in een kan met 1 liter water.
4. Doe er daarna een theelepel zuiveringszout bij.
5. Roer met je lepel goed in de kan.
6. Giet 2 eetlepels citroensap uit de citruspers in de kan.
7. Nu moet je nog even goed roeren en dan is de zelfgemaakte citroenlimonade klaar.

Alternatief:
- Eerst maak je een limonade door een deel siroop met 4 delen water in een pet-flesje (halve liter) te doen.
- Dan doe je 6 gram natriumbicarbonaat (zuiveringszout) in de fles maar niet schudden.
- Als laatste doe je er 6 gram citroenzuur bij en plaats je zo snel mogelijk de dop op de fles.
SimonV