Mag ik Martini Bianco kopen?

Ik ben 17 en vroeg me af ofdat dit mag. Op de ene site staat alle dranken tot 15 % en op de andere 22% en er staat ook iets bij van 1,5%. Welke van die drie vind je onder het product op de site van de supermarkten en welke gelden?
Ik woon in België en ik wil de drank in België kopen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dranken
6.7K

Antwoorden (1)

Die witte vermout heeft een alcoholpercentage van 15%, maar het wordt toch gerekend tot de zwak-alcoholische dranken. De druivensoort die ervoor wordt gebruikt heeft een hoger suikergehalte dan andere druivensoorten en daardoor komt het alcoholpercentage door natuurlijke gisting hoger uit. Deze wijnsoort wordt niet gedestilleerd.

Het is in België verboden om alcohol te verkopen aan wie jonger is dan zestien jaar. Met alcohol bedoelt men alle dranken met een alcoholpercentage van meer dan 0,5%, onder andere bier en wijn. En sterke drank mag men niet verkopen aan wie jonger is dan achttien jaar. Ook cocktails en mixdranken zoals breezers die sterke drank bevatten niet worden verkocht aan minderjarigen.
Met sterke drank wordt in België een alcoholhoudende drank bedoelt die niet alleen gegist is maar ook gedestilleerd of toevoegingen heeft gekregen. Maar dat geldt niet voor dranken met een alcoholpercentage van minder dan 1,2%.

Dit alles wetende is de conclusie dat vermout behoort tot de alcoholische dranken die in België mogen worden verkocht aan jongeren van 16 en 17 jaar oud. Het antwoord op de vraag is: ja.

P.s. Neem je legitimatiebewijs mee, want aan elke persoon die alcohol wil kopen mag gevraagd worden de leeftijd aan te tonen.
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel!