is beschadiging van de hersenen door alcohol IQ-gebonden?

Bijvoorbeeld dat mensen met een hoog IQ eerder of juist minder snel hersenbeschadiging oplopen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
1.1K

Antwoorden (1)

Het IQ(intelligentie quotient) is een maat voor hoe intelligent je bent en wordt uitgedrukt in een getal.
IQ is dus je denkvermogen
een hersenbeschadiging is schade aan het hersenweefsel
Dat zijn dus twee verschillende dingen.
een directe beschadiging kun je oplopen door een klap op de schedel,( bijvoorbeeld letsel na een ongeval,)
of een"spontane hersen bloeding ( bijvoorbeeld tijdens een attack( beroerte)
maar ook indirect kun je een beschadiging oplopen door langdurige en/of overvloedig
innemen van schadelijke stoffen ( die in producten als alcohol, drugs en medicijnen zitten)
in tegenstelling tot een directe beschadiging, gaat dat geleidelijk dus, en kan soms jaren duren

De enige manier waarop IQ met een hersen beschadiging ten opzichte van alcohol met elkaar te maken kunnen hebben, is mischien dat mensen met een hoog IQ waarschijnlijk minder snel geneigd zijn zoveel te drinken, omdat zij begrijpen dat 't slecht voor je lichaam is