Hoe drink je whisky?

Is er een bepaalde manier van schenken en uit wat voor glas drink je de whisky?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wtf lol XD
Kimath
13 jaar geleden
Ik vind het wel een leuke vraag.

Het beste antwoord

Er zijn vele soorten whiskyglazen in de omloop, maar de meest bekende glazen zijn: de tumbler, de Glencairn en het Tasting/tulp glas.
De tumbler heeft een cylindervormig glas. Is ideaal om wmet ijs te drinken en een zeer prettig model om vast te houden. Helaas wat minder geschikt om vluchtige geuren te bespeuren. Deze verdampen door de breedte trouwens heel snel. De tumbler zal meer gebruikt worden bij “sociaal” drinken, bijvoorbeeld op feestjes en verjaardagen.
De Glencairn is een glas dat speciaal werd ontwikkeld voor de whisky industrie. Het heeft een tulpvorm, die het toelaat dat de aroma’s van de whisky zich ten volle kunnen ontwikkelen. Het is geschikt om mooie whisky’s zonder ijs te drinken en te ruiken. De geuren zijn veel beter te ruiken en te beschrijven als in het tumbler glas. Je kunt de whisky er gemakkelijk in “walsen”. Het is een gek glas als je het nog niet eerder gezien hebt. Maar het houdt prettig vast door zijn zware voet, en voelt zeer solide aan.
Het tasting/ tulp glas is alom het meest gewaardeerde glas om whisky of cognacs in te proeven. Het glas wat de meester distilleerders gebruiken. Voelt helaas fragiel en teer aan door het dunne glas op het “pootje”. Dit glas houdt de aroma’s vast en geeft ze een voor een vrij. Het glas is bij voorkeur gemaakt van kristal dat fijn en transparant is zodat je de kleur goed kunt zien. Het is geschikt voor de mooiste en duurste whisky, om die rustig te proeven en te ruiken. Is net iets beter voor proeverijen dan de Glencairn. De whisky is makkelijk te “walsen” door het glas. Ziet er zeer klassiek uit. Maar over het algemeen gemaakt van dun glas, wat snel breekt. Houdt helaas ook niet al te prettig vast; je wilt het glas zo snel mogelijk weer neerzetten.

Conclusie: het Glencairn glas is het fijnste. Dat heeft de voordelen van een tulp-glas en van de tumbler. De geuren laten perfect los en het glas is fijn vast te houden.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zonder ijs en met een drupje water om de smaken los te krijgen!
rose
13 jaar geleden
Of in plaats van een drupje water een vleugje geduld... (Ik drink mijn whisky bijna altijd uit een 'nosing & tasting' glas met een dekseltje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, géén ijs. Ik heb die gewoonte nooit begrepen, van een goede whisky moet je de smaak niet willen bevriezen. Persoonlijk ben ik trouwens erg gecharmeerd van de glazen die ik een paar jaar terug nota bene gratis bij Glen Talloch kreeg. Nog het beste te omschrijven als weer een kruising tussen de tumbler en het Glencairnglas: wel ietwat de tulpvorm (maar dan breder), maar de stevige bodem zonder voetje van de tumbler. http://tinyurl.com/3t9nc2k
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord. Ik heb de tasting whiskyglaasjes gekocht bij de slijterij. Over het ijs ben ik het niet eens. Wat ik daarvan heb gehoord is dat je dat niet moet gebruiken omdat de smaken/aromas dan moeilijker vrij komen en je whisky (te) zacht word qua smaak. Als of je een senseo drinkt, te waterig. Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Whisky drink je uit een glas wat ongeveer één derde van de grootte heeft van een longdrinkglas. Je doet er ongeveer net zoveel in als je je jenever in een glaasje doet en je kunt het met en zonder ijs nemen. En er zijn mensen die mixen het met cola. Proost!