Hoe werd voor het eerst alcohol ontdekt?

Voor mijn eindwerk ben ik opzoek naar uitleg hoe alcohol werd ontdekt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waar werd het ontdekt en op welke manier? Was het toevallig of werden er verschillende ingrediënten bewust bij elkaar gedaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
6.3K

Het beste antwoord

Het is niet echt te zeggen wie alcohol heeft uitgevonden/ontdekt. Alcohol ontstaat namelijk als een bijproduct van fermentatie door gisting, bijvoorbeeld in rottende appels. Het kan dus door verschillende mensen/volken rond dezelfde tijd zijn ontdekt en verder ontwikkeld.
In elk geval maakten ze in Mesopotamie in 4000v.chr. al bier. Het bier en de wijze waarop dit gemaakt werd, is echter niet zoals we dat nu kennen. Men bakte een soort brood van emmer (een soort tarwe), dat van buiten gaar was, maar van binnen nog week. Als men bier wilde maken, weekte men het brood in water, en bracht dit aan het gisten. Aan het bier werd vaak honing of kruiden toegevoegd. Nadat de Babyloniërs het Sumerische rijk hadden over genomen, nam het brouwen toe. Uit kleitabletten van die tijd heeft men kunnen afleiden, dat men reeds verschillende soorten bier kende.

Wijn werd waarschijnlijk voor het eerst gemaakt in de wilde druiven regio van het Midden Oosten. In de bijbel wordt al gesproken over Noach die een wijngaard plantte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat heeft de mens ontdekt door goed naar de dieren te kijken. Alcohol was in de dierenwereld al lang een bekend 'product' voordat de eerste mensen het ontdekten. Apen bijvoorbeeld laten de vruchten van sommige bomen oud worden zodat ze gaan schuimen. Na een aantal dagen, als de vruchten half rottend op de grond liggen, breken de apen de vruchten open en drinken het sap uit de vrucht. Na het drinken van het sap uit een aantal vruchten beginnen de apen raar te schreeuwen en lopen ze een beetje slingerend rond in het oerwoud.
Amadea
9 jaar geleden
Alcohol is een product van micro-organismen, dat onstaat als gist of bacteriën suiker opbouwen. Het gaat hier om een biochemisch proces, dat al meer dan twee miljard jaar oud is. Alcohol is als genots-, roes- of voedingsmiddel een traditie van duizenden jaren oud. Vermoedelijk is alcoholbevattend eten net zo oud als de mensheid.

Her gebruik van overrijpe vruchten, die al zijn gaan gisten, hebben een bedwelmende werking. Dit is een toevallige ontdekking geweest. Pas veel later, met het ontstaan van de akkerbouw, begint dan ook de echte productie van alcoholische dranken.
fremar