Mag je alcohol consumeren onder de 18 in horecagelegenheid?

Ikzelf als horeca eigenaar stel hierbij de vraag of iemand onder de 18 alcohol mag consumeren in mijn zaak terwijl hij dit niet koopt. In de wet staat namelijk dat je het niet mag verkopen aan jongeren onder 18, maar nergens staat dat als iemand anders het voor diegene koopt dat hij het niet mag nuttigen.

Hij mag het niet bij zich hebben in een openbare gelegenheid staat wel in de wet (indirect hetzelfde als nuttigen) maar dan is die persoon zelf verantwoordelijk voor wat wel en niet mag, dus als er dan een bevoegde controleur mijn zaak binnen stapt kan hij niet anders dan enkel de consument de juiste straf opleggen.

De meeste zaken weren nu jongeren onder de 18, ik doe dit niet maar verstrek wel stempels aan diegenen die alcohol (18 plussers) mogen kopen en of ze dan alcohol voor anderen kopen is ook bijna niet te controleren.

Kan ik dan nu een boete krijgen? Hoe gaat men namelijk bewijzen dat ik aan een ''minderjarige'' alcohol hebt verkocht, terwijl een ander dat voor diegene koopt en ik bij wijze van hoe het in de wet staat er geheel buiten sta. Ik kan natuurlijk in het reglement schrijven dat consumeren onder de 18 verboden is, maar dat is geen wet.

Het is niet heel handig wat ik doe - maar mag het vanuit de horeca ondernemer gezien wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
8.2K

Antwoorden (2)

Je kunt als ondernemer enkel een boete krijgen als je alcohol verkoopt aan iemand onder de 18 jaar. Als iemand anders koopt voor een minderjarige heb je enkel kans op een boete als dit overduidelijk voor iemand onder de 18 bestemd is. (als er 5 mensen in de kroeg zitten, waarvan 4 minderjarig, en 1 iemand koopt 5 bier)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De wetgever heeft met deze nieuwe regelgeving beoogt het onmogelijk te maken om voor personen beneden de leeftijd van 18 jaren alcoholhoudende dranken te verkrijgen danwel te consumeren.
Dat eerste is te controleren, nl. de verkoop van alcohol houdende dranken aan personen onder de 18 jaar. Daarom staat dat ook expliciet in de nieuwe Alcoholwet.

Het tweede punt is niet te controleren, immers, jongeren onder de 18 kunnen (en mogen vaak) ook gewoon thuis met toestemming van hun ouders alcohol nuttigen.

Maar als uitbater van een openbare Horecagelegenheid ben je hoe dan ook verantwoordelijk voor het publiek dat in je zaak aanwezig is. Dus ook voor (alcohol)minderjarigen. Je hoort dus ook toezicht te houden op je aanwezige publiek!

Als bij een controle blijkt dat er minderjarigen aanwezig zijn die alcohol nuttigen dan ben jij als Horecaondernemer direct aansprakelijk, want je mag niet alleen geen alcohol verkopen aan personen onder de 18, je mag ook niet toestaan dat personen onder de 18 jaar alcohol gebruiken in jouw zaak.
Daarmee wil de wetgever voorkomen dat meerderjarigen alcoholhoudende dranken kopen en deze doorgeven aan minderjarigen.

Dus feitelijk ben je in overtreding zodra minderjarigen alcohol nuttigen in jouw zaak alhoewel zij dat mogelijk niet zelf in persoon bij jou gekocht hebben.
Juist de regel "openbaar of openbare gelegenheden en plaatsen" versterkt de rechtskracht van deze wet zodanig dat de controle en uitvoerbaarheid daarop ook toepasbaar kan worden naar 'derden' die mogelijkerwijs en aannemelijk maken dat de overtreding hen aan te rekenen is. ( Hoe komt de minderjarige in jouw zaak aan een alcoholhoudende consumptie)
Dus concreet: een minderjarige neemt van thuis bier mee en drinkt dat in jouw zaak op... ben jij verantwoordelijk en aansprakelijk! Net zo goed als een meerderjarige klant een alcoholhoudende drank besteld voor een minderjarige in jouw zaak (wat jij vooraf niet kunt weten).

Dus ja, je bent in principe wel verantwoordelijk en je kunt boetes oplopen tenzij je aannemelijk kunt maken en aan kunt tonen dat je 'harde' controles uitvoert op je publiek waarbij je overtreders buiten de deur zet.

Feitelijk gelden hier dezelfde bepalingen als in de Tabakswet, roken is niet toegestaan en bij overtreding krijgt ook de uitbater een bekeuring.
Al met al wordt de gastvrijheid en het gastheerschap binnen de horeca steeds meer ingeperkt en wordt het er niet leuker op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Nu vind ik dit toch wel interessant
''Als bij een controle blijkt dat er minderjarigen aanwezig zijn die alcohol nuttigen dan ben jij als Horecaondernemer direct aansprakelijk, want je mag niet alleen geen alcohol verkopen aan personen onder de 18, je mag ook niet toestaan dat personen onder de 18 jaar alcohol gebruiken in jouw zaak. '' Dat ik aansprakelijk ben als er iemand in mijn zaak iets doet wat niet mag. Ik heb niet bepaald dat het een openbare gelegenheid is, gezien ik wel mensen mag weigeren. Staan overigens ook fikse boetes op deze grappen.
Ook interessant, waarom mag ik niet toestaan dat men onder de 18 geen alcohol mag gebruiken? Goed, daar zal ik me dan maar bij neer moeten leggen (tabakswet wordt overigens nog steeds niet nageleefd ook al verbied je het). Ongeacht dat dit mijn branche is en het moeizamer gaat, ben ik het wel met de wet eens. Fijne avond nog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, dat je het met de wet terzake 'minderjarigen' eens bent is een pluspunt voor jou. Maar een direct gevolg van die wet is wel de aansprakelijkheidsclausule. Door die wet wordt jij wel aansprakelijk gehouden voor het gedrag van jouw gasten.
Als horecaondernemer heb je een openbaar toegankelijke gelegenheid waarmee je je brood wilt verdienen.
En dat 'openbare' is nou net het criterium waarmee de wetgever je klem zet. Als je een besloten (met leden) gelegenheid zou hebben dan bepaal je zelf wie er binnen mag en wie niet en ook wat er verder binnen gebeurt.
Nu dat niet aan de orde is moet je je houden aan datgene wat de wet voorschrijft. Dus, geen verkoop van alcoholhoudende dranken aan minderjarigen maar ook niet toestaan dat deze dranken genuttigd worden door minderjarigen binnen je gelegenheid. Natuurlijk mag je mensen weigeren die jouw zaak willen betreden, maar alleen op grond van kennelijke dronkenschap (vooraf) of mensen die kennelijk de orde in je zaak gaan verstoren. Je mag geen mensen weigeren op grond van ras, geloof of seksuele geaardheid. In principe dus ook geen minderjarigen, zeker als deze begeleidt worden door een volwassene. Ik ben er van overtuigd dat deze wet enerzijds wel goed bedoelt is, maar doorschiet in de aansprakelijkheid van de horeca ondernemer. Het valt immers nagenoeg niet te bewijzen dat de horecaondernemer geen schuld kan hebben aan misdragingen door zijn (minderjarige) publiek begaan, terwijl de bewijslast wel bij de horecaondernemer wordt gelegd. Hij moet immers aantonen dat hij geen alcoholhoudende dranken heeft verkocht aan minderjarigen.