Hoe oud moet je zijn om wijn te maken?

Op school maak ik voor een project wijn, door vruchtensap te gisten, ik ben zelf nog geen 18, mag dat dan wel? En zou ik zodra het klaar is het wel mogen proeven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Wijn of bier maken voor eigen gebruik mag je doen. Daar komen namelijk geen giftige of anderszins gevaarlijke stoffen aan te pas. Maar je mag het resultaat van je brouwsel in het openbaar pas drinken als je 18 bent. Neem het dus mee naar huis en drink het daar alleen als je toestemming hebt van je ouders. Toegevoegd na 8 uur: Een correctie op het tweede deel van mijn antwoord (zie brontekst): "Het gratis verstrekken van alcohol in een ‘thuissituatie’ of een 'niet voor publiek toegankelijke plaats' is niet strafbaar. Jongeren onder de 18 jaar kunnen daar dus geen boete krijgen o.g.v. artikel 45 Drank- en Horecawet." De school is op een gewone schooldag geen 'voor publiek toegankelijke plaats'. Dat betekent dat je op een 'gewone schooldag' op school de wijn wel mag drinken, ook als je nog geen 18 bent, maar alleen als dit niet verboden is door of namens de schoolleiding (bestuur/directie/leraren). De school bepaalt in dit geval dus of het mag en het is goed als de regels hierover worden vastgelegd in het schoolreglement. Het lijkt me uitermate belangrijk dat de school de ouders goed informeert over haar 'alcoholbeleid'.

Bronnen:
http://www.alcoholvrijeomgeving.nl/omgevin...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100