Spumante is het italiaanse woord voor mousserend.
En Prosecco is een wat specifiekere aanduiding van een bepaalde (meestal) mousserende wijn die wordt gemaakt van de Prosecco-druif.
Andere voorbeelden van mousserende wijnen zijn Champagne of Cava.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prosecco is zowel de naam van een Italiaanse mousserende wijn als van de witte druivensoort waar deze wijn van gemaakt wordt.

Spumante is een mousserende wijn, zie voor techniek metodo classico (tweede gisting op fles) . Komt van het woord spumantizzare, wat bruisen betekent.

De meeste prosecco's zijn van de variant Spumante. De frizzante prosecco met een wat lagere koolzuurdruk (ook wel Vino frizzante of Vino gentile genoemd) zijn vooral populair voor de export omdat deze in Nederland en in Duitsland tegen het lage accijns tarief mogen worden ingevoerd. De fles volstaat meestal met een stevige kurk met het bekende touwtje (spago) eromheen. Een kroonkurk als afsluiting wordt ook wel toegepast bij frizzante-wijnen. Het alcoholpercentage van deze prosecco's ligt vaak rond de 10 à 11 procent.

Spumante is dus óók een mousserende Proseco.