wel of geen alcohol?

mensen met het geloof kristelijk of katholieken mogen zei wel alcohol drinken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3.4K

Antwoorden (11)

Over het algemeen is alcohol in het Christendom niet verboden. Alcoholmisbruik wel.
Er zijn echter uitzonderingen zoals de Zevendedags Adventisten. Die mogen geen alcohol drinken. Eg geen varkensvlees eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Druivensap
Bij mijn weten (mijn halve familie is christelijk) mogen ze dat gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker mag dat. Zelfs Jezus drinkt wijn tijdens het laatste avondmaal.
Meer informatie vind je in de toegevoegde bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor. De Katholieken gaan zelfs helemaal los tijdens Carnaval.
Utrecht
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had vroeger een buurman, die was zwaar katholiek en zoop als een ketter.
Ik weet niks van het geloof maar is het niet zo dat wijn symbool staat voor het bloed van Jezus?

Ik neem dus aan dat het niet verboden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker mag dat. Er is zelfs een bijbeltekst waarin Paulus tegen Timotheus zegt dat hij wat wijn moet drinken voor zijn maag.
En inderdaad wordt er aan het Heilig Avondmaal ook wijn geschonken.
De enige uitzondering die ik ken, zijn orthodoxe christenen in Rusland. Die willen bewust een levensstijl die afwijkt van die van ongelovige mensen, en zij kleden zich dus heel sober, dragen geen sieraden (zelfs geen trouwring), vrouwen lang haar, en absoluut niet roken of drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Vergeet niet dat de oorsprong van alle religies in het verleden ligt, waarbij er nagenoeg geen drank voorhanden was zonder alcohol er in. Wijn of bier was te vertrouwen, maar water niet omdat het veel te gemakkelijk verontreinigd was met bacterien.

Vandaar dat in alle oude religies geen verbod is op alcohol, maar wel een verbod op teveel alcohol. Dat is meteen het antwoord op je vraag: alcohol mag, zolang je maar helder blijft.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim opgemerkt.+1
ja hoor alcohol is geen probleem voor kristenen.
in de veel hollandse dorpen zit de kroeg bijna naast de kerk het is een oude traditie om na naar de kerk te zijn gegaan even een borrel temen en wat bij te praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs tijdens een katholieke kerkdienst wordt er wijn gedronken. Dit als metafoor voor het bloed van Christus.

En wat dacht je van het bijbelse verhaal over Jezus tijdens de bruiloft in Canaan. Daar veranderde hij voor alle bruilofstgasten het water in wijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
christenen mogen alcohol maar geen misbruik van maken, op zondag tijdens te viering drinken (volgens mij alleen degene die communie hebben gedaan) een slok wijn. om het laatste avond maal van Christus te herdenken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katholieken zijn een soort moslims, maar dan met een alcoholprobleem.