Welke stof zit wel in "gewone"melk en niet in rijstmelk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
1.1K
Reddie
10 jaar geleden
Rijstmelk is geen melk in de gebruikelijke zin.
Ze zijn totaal onvergelijkbaar.
tinus1969
10 jaar geleden
Ben je overgevoelig voor rijstemelk of juist gewone melk?

Antwoorden (3)

Lactose, dat is melksuiker. Het is van dierlijke herkomst. Mensen kunnen er allergisch voor zijn, of het niet willen drinken omdat ze lactovegetariër zijn.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben zelf lacto(ovo)vegetariër
Het houdt in dat ik juist wél zuivelproducten consumeer (alleen van biologische oorsprong overigens)
Waar jij aan refereert zijn 'total vegetariërs' of veganisten. De rest van je antwoord is wel correct, derhalve een plus. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lactovegetariërs gebruiken juist wel zuivel, de onderdelen van het woord verwijzen naar wat iemand juist wél eet. Een lactovegetariër eet zuivel (lacto) en plantaardig (vegetariër). Een ovovegetariër eet ei (ovo) en plantaardig (vegetariër) en dus geen zuivel, ik vermoed dat je die bedoelde.
Overigens zijn er ook vleeseters die geen zuivel willen gebruiken zonder dat er sprake is van allergie of intolerantie, bijvoorbeeld vanwege ideologische of gezondheidsredenen of omdat ze melkvervangers als rijstmelk, sojamelk, etc. lekkerder vinden.
Amadea
10 jaar geleden
Ik was inderdaad in de veronderstelling dat het andersom was. Omdat een vegetariër geen vlees eet, maar wel melk drinkt.
Dierlijk vet
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meerdere stoffen, zoals cholesterol en lactose (melksuiker), maar dat zijn stoffen die je helemaal niet nodig hebt uit voedsel, dus dat is geen probleem.
Van nature zit in rijstmelk ook geen vitamine B12, maar veel merken voegen het er wel aan toe (niet allemaal, dus als je een merk gebruikt dat geen B12 toevoegt, moet je even kijken of je via de rest van je voedsel genoeg B12 binnenkrijgt, of dat je iets moet doen om te zorgen voor meer B12).

In rijstmelk zit wel proteïne, maar bij de meeste merken heel erg weinig, wat het qua voedingswaarden niet echt een geschikte melkvervanger maakt (zoals bijvoorbeeld sojamelk wel is). Je kan het natuurlijk wel prima drinken voor de lekker, of gebruiken omdat het handig is om melk/melkvervangers te gebruiken in bijvoorbeeld dingen als muesli of sauzen, als je voor de rest gewoon genoeg proteïne binnenkrijgt via je andere voedsel (en veel mensen krijgen een stuk meer proteïne binnen dan ze nodig hebben, dus er is best een kans dat je het goed kan missen, maar ik ken jouw eetpatroon natuurlijk niet).