Als je suiker in cola doet, gaat de prik weg. Maar er zit al suiker in cola, dus hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
6.6K

Het beste antwoord

Dat komt omdat het geenchemische reactie is waarbij suiker an sich een rol speelt.

Om belletjes CO2 te laten ontstaan, is een soort van kiemplek nodig. bv krasjes in glas. Als je suiker kristallen gaat bekijken, zie je dat het oppervlak heel onregelmatig is. Hier kunnen CO2 belletjes heel makkelijk onstaan. Daarom komt er in een keer heel veel CO2 vrij uit de cola.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

voor dat er prik in de cola word gestopt word eerst het suiker opgelost. waneer het suiker geheel is opgelost word er prik toegevoegd. door dat het suiker al is opgelost kan het gas geen binding aangaan. met grove suikerkorrels wel en snapt al het gas in je glas in 1 keer. je kan er net zo goed een schep zand in gooien plaats van een schep suiker, dat heeft het zelfde effect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frencie
2 jaar geleden
...zelfde effect, alleen niet zo lekker... ;-)