Kun je witte wijn en rose die in de koelkast ligt weer op het wijnrek leggen en later weer koelen en consumeren?

Dit omdat ik te veel wijn in de koelkast heb gelegd vanwege een feestje.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
28.9K

Het beste antwoord

Een wijnkelder is een kelder waarin de wijn zich moet ontwikkelen en waar deze wordt bewaard (lageren). Voor het goed bewaren van de wijn moeten het ruimtes zijn die koel en donker zijn en een zekere luchtvochtigheid en een constante temperatuur hebben. De ideale temperatuur schommelt tussen 11 en 12 graden Celsius.

. Witte wijn moet vlak onder de rode bewaarwijn liggen, die op zijn beurt onder de rode consumptiewijn ligt. Roséwijn ligt meestal tussen de witte en de rode wijn.
Een constante temperatuur is zeer belangrijk om wijnen te bewaren. Een temperatuur die wat hoger of lager ligt dan de ideale 11 - 12 graden is alleen van invloed op het tempo waarin de wijn rijpt (hoe warmer, hoe sneller de wijn rijpt), hoewel een temperatuur boven 17 graden vermeden moet worden. Snelle of grote schommelingen in de temperatuur zijn echter funest voor wijn.
Ik denk dat je niet zulke dure wijnen voor het feestje schenkt, dan zal het wisselen van temperatuur niet zo 'n grote impact op de smaak en kwaliteit hebben, maar het zal toch voor de kenner merkbaar zijn, dat is eigenlijk alles.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ga ervan uit dat je het over dichte flessen hebt? Dan is het antwoord: ja. Denk maar aan wijnkelders. Die maken winters door en de veel hogere temperaturen van de zomer. Dus schommelingen van temperatuur zal niet veel invloed hebben op de kwaliteit.
Je hebt het niet over rode wijn. Ik ken een wijnkenner die zijn dure rode wijnen koelt in de koelkast om dan te nuttigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen probleem, tenslotte heeft de wijn in een koelkast en niet in de vriezer gelegen. Daarvan zal de witte wijn en het roseetje niet heel erg in kwaliteit verminderen.