Waarom moet je oploskoffie binnen 2 maanden nuttigen?

Misschien een stomme vraag maar op potten oploskoffie/chocolade melk van merken als buisman e.d. staat op dat je het na 2 maanden na openen niet meer mag nuttigen. Waarom die opzich korte datum? Volgens mij kunnen dingen als oplos koffie net erg veel kwaad. Zag het staan op de pot toen ik een mok wou maken maar moet nu een volle pot weg gooien. Sneller opdrinken denk ik dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
13.8K

Antwoorden (2)

Om een paar redenen, die vrijwel allemaal te maken hebben met het feit dat deze producten gedroogd zijn, en na het openen vocht opnemen. Producten met deze eigenschap heten "hygroscopisch".
Als poedermelk, oploskoffie of cacaopoeder blootgesteld worden aan lucht, licht en vocht, dan gebeuren een aantal dingen:
- De kans dat het product, zeker aan de oppervlakte, schimmelt, wordt steeds groter.
- Er kunnen zich klodders vormen, en het product zal minder goed oplossen.
- Vanwege de blootstelling aan zuurstof uit de lucht, licht en vocht, kunnen met name de vetten in het product ranzig worden. Het product blijft veilig (je wordt hier niet ziek van) maar de smaak wordt duidelijk minder. Als je bedenkt dat het hier gaat om hele vette producten (behalve de koffie) dan zal je merken dat het probleem behoorlijk is.
- Met name in het geval van de koffie, de aroma´s van koffie zijn zeer vluchtig, waardoor oploskoffie vrij snel zijn aroma en smaak zal verliezen. Het zal nog steeds naar koffie smaken, maar niet meer naar verse koffie, eerder naar oude, muffe koffie.

Is het dan gevaarlijk om het product te nuttigen na twee maanden?
Als je geen schimmels ziet, nee, is het geen enkel probleem, maar de kans dat de smaak minder wordt, is zeker aanwezig. Je hoeft dus niets weg te gooien.
De oplossing is om het product lucht- en lichtdicht te bewaren. Als je deze producten weinig gebruikt, dan kan je misschien speciale potjes gebruiken die je kan vacumeren, dat verlengt de houdbaarheid en bewaart de smaak.
Het is sowieso een goed advies om de originele verpakkingen zo goed mogelijk afgesloten, op een koele, donkere plaats te bewaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang als de structuur enigzins hetzelfde blijft, droog is gebleven en de smaak hetzelfde is: gewoon blijven gebruiken. Men wil naast een goede verkoop kwaliteit blijven garanderen. Men bouwt vaak wel een erg kleine marge in....