Nee, ik zou niet weten waarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de nieuwe richtlijnen rond leeftijden en de controles erop zijn voldoende wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor. Gewoon om een ID vragen als je er uit ziet of je jonger dan 20 bent. En ouders weer eens opd e verantworodelijkheid wijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
En ik vind dat sterke drank in de supermarkt verkocht moet mogen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, ik vind het bijvoorbeeld in Frankrijk altijd geweldig dat ik een flesje cognac gewoon in de hypermarché kan krijgen. Om ervoor te zorgen dat kinderen geen alcohol kopen, moeten we gewoon de regels voor identificatie naleven. Het verbod om sterke drank te verkopen in de supermarkt zorgt er verder alleen maar voor dat als ik een flesje cognac wil kopen, ik dat niet tegelijk met de rest van mijn boodschappen kan doen.
Nee, ik zou niet weten waarom. Bedoel je met deze vraag of het beter zou zijn om het bij de slijter te kopen?

Zwak alcoholische dranken zouden wat mij betreft gewoon in de supermarkt verkrijgbaar moeten blijven. De slijter verkoop de sterke drank, deze tweedeling vind ik prima zo. Er zijn plannen om de port, sherry en vermout uit de schappen te halen in de supermarkt, zodat alleen alle sterke drank in een slijterij verkocht wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wel uit de supermarkten, omdat de controle daar vaak moeilijk gaat. Teveel personeel , waarvan merendeel een weekendbaantje heeft of uitzendkracht is.
Bij een slijterij zou de controle beter gaan.
Een absoluut alcoholverbod onder de 18 jaar ! Bij overtreding de ouders waarschuwen en beboeten.
Alcohol maakt veel kapot , en vooral bij kinderen.

Groetjes Zeppuhh...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het feit is, dat alcohol niet verboden is in Nederland. Daarmee mag dus iedereen die een vergunning heeft dit verkopen. Winkels willen omzet draaien en zouden hiervoor alcohol niet willen weigeren.

Gelukkig hebben de regels van Nederland wel inmiddels de verplichting opgeworpen dat ze moeten controleren of ze niet aan jongeren geven (de grens mag van mij nog wel iets om hoog, zodat het voor een kassière ook beter te zien is).

Met andere woorden: Nee, dat zou de vrijheid van het volk te ver beperken.

Zelf denk ik dat de regels omtrent alcohol wel iets strikter mogen, al weet ik niet zo goed hoe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik koop er graag mijn biertje en wijntje. Wel moet de leeftijdscontrole scherper.
14 jaar geleden
Nee, wel moeten de regels goed uitgevoerd worden, dus strenge controle.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zou niet weten waarom. Sterker nog, zou het ook wel makkelijk vinden als ik er sterke drank kan kopen (zoals in de meeste andere landen wel gebeurd).
Als je doelt op drankmisbruik van de jeugd en anderen, die komen er toch wel aan als ze willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, omdat er meer mensen zijn, die wél gewoon met alcohol om kunnen gaan, dan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, als je bij je wekelijkse boodschappen een paar biertjes, wijntjes of breezers wil kopen dan moet dat gewoon kunnen en moet het niet zo zijn dat je daarvoor speciaal naar de slijter moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee!
Nederland, een klein landje, is al groot genoeg in het betuttelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut niet. We leven nog een beetje in een vrij land. Er mag al genoeg niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, maar er wordt nu wel met twee maten gemeten.
Alcohol is geen probleem, maar een sigaret opsteken is een doodzonde tegenwoordig.
Nee, liever niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen slecht idee.Die multinationals verdienen zo al meer dan genoeg.Op die manier worden de kleinhandels er beter van en kan de controle op minderjarige kopers efficiënter uitgevoerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijft verbazend dat alcohol niet gelijkgetrokken wordt met andere drugs en roken.
Een joint is minder verslavend dan bier of wijn, maar het laatste koop je gewoon bij de supermarkt...

Officieel is alcohol net zo goed een drug als canabis.
Sterke drank zoals whiskey wordt zelfs gekwalificeerd als hard drug, maar dit ligt gelukkig niet zomaar in de schappen van de supermarkt.

Op zich vind ik niet dat alcohol de supermarkt uitmoet.
Maar ik vind wel dat er wat minder hysterisch gedaan moet worden over roken in het algemeen en dat van canabis in het bijzonder, terwijl je de wijn zo uit de schappen van de supermarkt kunt rukken.

En even voor de duidelijkheid: Ik ben een niet-roker, en houd van een wijntje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcohol moet niet uit de supermarkt verbannen worden, maar naar een 'aparte afdeling' met aparte kassa. Met een kassamedewerker van 20+. Dit is om te voorkomen dat cassieres van 16 bedreigd worden door leeftijdsgenoten die ze kennen, dit gebeurd namelijk regelmatig. Het is namelijk lastig om mensen te weigeren die je de volgende dag weer tegen komt op bijvoorbeeld school, en dan helemaal als ze komen met "ik sla je in elkaar" oid.
Met een oudere medewerker heb je dit probleem niet, en als je dan alleen alcohol bij die persoon mag afrekenen kan het een oplossing zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee absoluut niet. Mensen moeten er alleen normaal mee omgaan overal waar te voor staat is niet goed dus zou je bijwijze van alles kunnen verbannen. Er schijnt kankerverwekende stofjes in brood of patat gevonden te zijn. Moet je dat dan ook verbannen en waar trek je de grens. Ieder moet zijn eigen verantwoording hier in nemen en z'n gezonde verstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar er moet wel strengere controle komen, en het maximale alcoholpercentage moet omlaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit mij aan bij het grote groep. Nee dus!
Het alcoholprobleem begint bij de opvoeding. In mijn omgeving heb ik veel te maken met opgroeiende jeugd. Deze mensen zijn stuk voor stuk gezonde tieners die ook wel eens een glaasje te veel drinken. Nooit zie ik excessen. Als goede ouder let ik daar wel op en geef mijn zoon de juiste voorlichting. Met het weghalen van alcohol uit de supermarkten pak je de oorzaak van het probleem niet aan.
Goede voorlichting en begeleiding helpt mijn inziens veel beter. Help ouders die zelf nooit geleerd hebben hoe hier mee om te gaan en ga door met de projecten over voorlichting op de lagere en middelbare scholen. Als laatste ben ik er ook voor om goed gedrag te belonen i.p.v. slecht gedrag te bestraffen. Je bereikt er zoveel meer mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk niet. Eigenlijk net als met sigaretten, je moet toch zelf weten of je wil drinken en/of roken? Maar het is wel goed dat het pas kan vanaf een bepaalde leeftijd. Kinderen moeten zoveel mogelijk beschermd worden, dat zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat er een leeftijds beperking aan gesteld wordt is heel goed maar tevens vind ik dat de prijs ook wel om hoog mag. Ja ja ik lust ook wel eens wat maar in de politiek wordt wel eens ge zegd "de vervuiler betaald" Het is ongelovelijk hoeveel leed er uit alcholgebruik voort komt.
Niet iedereen kan er blijkbaar mee om gaan . Misschien moeten we daar ook maar eens een examen in moeten hebben . Kan je daar ook een bevoegdheid voor behalen . Klinkt ook weer absurd. alles schijnt beheerst te moeten worden maar misschien is het wel toekomst.... Alcohol in speciale winkels of verkoop door speciale verkopers die evtueel ook wat over de gebruiker weet.
De tegen actie is zoals in Rusland bijvoorbeeld dat de mensen zelf massaal aan het brouwen slaan, met de gevolgen vandien.