Is rode wijn nog te drinken als het 3 weken in de auto heeft gelegen met deze vorst?

dus van - 10 gr tot + 15 graden onder het rijden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.2K

Het beste antwoord

Ligt er een beetje aan of het een wijn met ruggegraat is of niet. Als het een jong slobberwijntje dat je voor 2 of 3 euro in de supermarkt hebt gekocht, dan is ie misschien nog schraler geworden. Kwaad kan het echter niet. Door de alcohol bevriest een wijn niet zo snel.
Als het echter een dure of bijzondere wijn is, met rijpingspotentieel en veel structuur, dan zou ik hem een maandje lekker wegleggen. Op een koele, donkere, rustige plek en hem dan weer eens tevoorschijnhalen en hem op gepaste wijze soldaat maken.
Het ergste dat er in beide gevallen kan gebeuren is dat de wijn niet lekker (meer) is.
Proost! En je weet: Drink, en geniet met je maten :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Te drinken als veilig: Ja hoor.

Te drinken als 'lekker': Dat is heel persoonlijk. Wijn reageert volgens 'de kenners' sterk op schommelingen in temerpatuur maar ok beweging in het algemeen. Ik zelf heb geen ervaring met wijn die vies is geworden door bevriezing (Bij mij ging het altijd nog prima). Maar volgens de kenners kan je de wijn weg gooien [http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article570587.ece/In_de_vriezer].
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij niet bevroren is geweest is er niks aan de hand

Toegevoegd na 1 minuut:
je kan hem ook gebreuken om mee te koken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ie diepbevroren is geweest zou IK het risico niet nemen...ik heb nml een hekel aan hoofdpijn.
Zo niet, dan ligt het, zoals bij elke wijn, aan de kwaliteit van de wijn en het feit of ie open is geweest of neit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het eens gehad met een hele doos! Ik dacht dat het niks meer was, maar alles was oke.
Het was dan ook met een doos Beaujolais, die wordt toch al jong gedronken (eerder limonade dan wijn ;-) )

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus het ligt er waarschijnlijk ook nog aan wat voor wijn.
Zonder bevriezing bestaat er geen heerlijke muscatwijn!