wat is de naam van een alcholische drank wat illegaal in nederland was maar wel erg poplair en hoog percentage en vervolgens legaal werd?

ik dacht iets van abcent ofzo,maar ik weet niet hoe je het schrijft..
hoog alchol percentage (dacht tussen de 40 en 60 % mogelijk zelfs meer)
eerst was het illegaal en later legaal in nederland
een paar jaar geleden werd het populair onder de jongeren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
3K

Het beste antwoord

Absint is een sterkedrank op basis van anijs, absintalsem (Artemisia absinthium), venkel en een aantal aanvullende kruiden. Absint heeft meestal een groene of geelgroene tint, maar wordt soms als kleurloos distillaat gebotteld (blanke absint). Absint wordt op de markt gebracht met een variërend alcoholpercentage, dat soms flink boven de gangbare 40% (60 tot 70% of meer) kan liggen.
Absint werd in het begin van de 20e eeuw in diverse Europese landen verboden, wegens de vermeende hallucinogene werking en neurotoxiciteit van het bestanddeel thujon. Aanleiding tot het verbod was onder andere het tragische geval van de Zwitserse alcoholist Jean Lanfray, die na overmatige alcoholconsumptie, waaronder twee glazen absint, zijn gezin uitmoordde.

Tegenwoordig is absint weer toegestaan in de Europese Unie. Echter de huidige absint is niet te vergelijken met die van vroeger: de maximale concentratie thujon in absint is wettelijk vastgelegd, en is thans tenminste 25 maal lager. In landen als Duitsland en Frankrijk wordt sinds de jaren '90 weer absint geproduceerd. Andere absintproducerende landen, zoals Spanje en Portugal, hebben nooit een verbod op absint gekend. In Nederland was de verkoop van absint verboden bij de absintwet van 1909. In 2005 werd deze ingetrokken, gevolgd door België in hetzelfde jaar.
fremar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Absinthe heet het. Best lekker eigenlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De naam van deze sterke drank is Absint. Het werd begin 20e eeuw verboden omdat het hallusinogene werkingen zou hebben.
Het alcoholpercentage varieert tussen de (uit mijn hoofd) 40 en 75%.

Toegevoegd na 2 minuten:
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Absint
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Nederlands: Absint.
Het drankje was vroeger erg populair, en er werden hallucinogene eigenschappen aan toegeschreven vanwege het ingrediënt thujon (uit absint-alsem). Daarom werd het drinken van absint bij wet verboden.

Het blijkt dat dit pas gevaarlijk wordt bij hele hoge concentraties, en de Absint van tegenwoordig moet voldoen aan Europese normen voor het thujon-gehalte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle antwoorden zijn eigenlijk wel goed. Jarenlang is de vervanger, die nog veel gedronken wordt, Pastis, Ricard en aanverwante dranken geweest.