Waarom zijn koffiebonen duurder dan gemalen koffie.

Ik ga weer ouderwets met een keteltje water enzo koffiezetten. Omdat vers gemalen koffie het lekkerst is heb ik een koffiemolen gekocht. Maar nu ontdek ik dat koffiebonen tot wel een euro duurder is dan hetzelfde merk en soort. Hoe kan dat.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
9.8K

Het beste antwoord

Omdat koffiebonen in een pak (en zeker in een hele rij pakken van hetzelfde merk) allemaal min of meer uit dezelfde partij , bron moeten komen, en dus een strenge constante kwaliteitscontrole nodig hebben. Vaak komt deze koffie van rechtstreekse inkoop bij een vast aantal adressen. Je koopt in de regel ook één soort koffiebonen, en geen mengsel. Gemalen koffie is altijd een mengsel (melange) van verschillende soorten bonen.

Gemalen koffie komt eigenlijk van een grote ' hoop' samengestelde koffies waarvan de smaak altijd min of meer hetzelfde moet zijn. Koffie is, net als bijvoorbeeld cacao, een commodity. (zie aldaar). Daar wordt dus eerst alle koffie min of meer verzameld op de wereldmarkt (niet letterlijk natuurlijk) waar er mee wordt gespeculeerd, en dan verkocht. Dat is een veel goedkoper systeem, alleen moet je dan vaak wel verschillende partijen door elkaar kopen om steeds dezelfde smaak te krijgen. Het malen echter zijn de kosten niet, en je kunt tamelijk eenvoudig iets mindere kwaliteit bonen gebruiken. De bonen die in hun geheel verkocht worden, moeten van topkwaliteit zijn. En uitzoeken en rechtstreeks inkopen is blijkbaar duurder dan even malen.

Dit is wel een hele vereenvoudigde (Jip en Janneke)versie van wat er gebeurt hoor ; koffie is nogal een ondoorzichtige grondstof op de wereldmarkt, en als je dat helemaal wilt snappen zou je je er flink in moeten verdiepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vraag en aanbod.

Het wordt minder verkocht, de afzet markt is dus kleiner, de prijs daardoor hoger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is onlogisch. Als er een kleine afzetmarkt (= minder vraag) is, zou de prijs lager moeten zijn. Ik denk eerder dat je het de andere kant op moet bedenken, namelijk dat er weinig aanbod (en daarmee een hogere prijs) is. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet gespecialiseerd in economie, maar als er weinig van verkocht wordt, is het volume van de inkoop ook kleiner, dus duurder?
Er wordt minder van gemaakt, wat het ook duurder maakt?
De winst moet uit een kleinere hoeveelheid komen? Misschien zie ik het verkeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het idee dat je gedachte achter je antwoord goed is, maar dat je het niet helemaal juist had verwoord. Vandaar mijn eerdere reactie. ;) Met dat het onlogisch klinkt, doelde ik vooral op je redenering. :)
Koffie is een product dat in veel huishoudens voorkomt. Net zoals melk of wc papier. Mensen vergelijken de prijzen van de koffie ( standaard pakken 250/500 grams) met de prijzen in andere winkels. zeker omdat een pak koffie niet heel goedkoop is.
Door die prijsvergelijkingen willen de supermarkt met zo'n " ijkproduct" de goedkoopste zijn. Daardoor daalt de prijs. Koffiebonen worden niet zo frequent verkocht en de prijzen zullen redelijk stabiel blijven.

Om nog een voorbeeld te noemen: blue band heb je in 250 en in 500 grams verpakkingen. Op een gegeven moment ( wel een aantal jaar geleden) was de grote verpakking door de prijzenoorlog 10 cent goedkoper dan de kleine. En dan heb je dus het dubbele.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het doorgaans van betere kwaliteit is. Voor een Rolls Royce betaal je immers ook meer dan voor een Volkswagen.