Ik ben verslaafd aan mager melk kan dat kwaad.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vroeg ik mij ook af.
Maar opzich kan het volgensmij ook geen kwaad ook al zou hij er liters van wegdrinken, het is bijna vetarm en er zitten vitamines en mineralen in. teveel hiervan plas je toch weer uit.
Altijd nog beter als een paar bakken koffie, 3 blikjes energiedrank en een paar biertjes bij elkaar. ( bij wijze van ..)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koe-melk bedoel je denk ik?
Koemelk is eigenlijk gemaakt voor kalfjes.. maar dat is dan de vol-vette-pure soort.

Antwoorden (13)

Nee hoor! het is gezond...
Er zijn ergere verslavingen;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen last van je darmen krijgt kan het verder geen kwaad. Beter dan alcoholverslaving!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met alles waar 'te' voor staat loop je gevaar.
Dus....., pas toch wel op met die magere melk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je het niet spuit, rookt of snuift kan het volgens mij weinig kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hierover zijn de meningen verdeeld.
In melk zitten een aantal goede bouwstoffen (calcium, vitamine D en eiwitten). Het voedingscentrum adviseert daarom 2-3 glazen per melk te drinken (zie bron 1)

Maar... er zijn ook onderzoekers die beweren dat je met het drinken van melk uit moet kijken (zie bron 2 + 3). Ook deze uitspraken zijn gebaseerd op onderzoek.

Nu weet ik uiteraard niet hoeveel melk jij drinkt, maar ik zou me, als ik jou was, proberen te houden aan het advies van 2-3 glazen per dag. Teveel is ten slotte nooit goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt aan melk niet verslaafd raken. Althans er zitten geen stoffen in waar je afhankelijk van wordt. Het té veel drinken van melk berust dan puur op gewoonte. Maar gewoonte is ook een soort verslaving die heel hardnekkig kan zijn.

Kan veel melk drinken kwaad? Dat ligt aan de hoeveelheid. In melk zitten melksuikers die in de darmen voor extra gisting kunnen zorgen. Door teveel gisting kan je darmproblemen krijgen.

Daarnaast moet je ook wel tegen lactose kunnen. Lactose kan alleen worden afgebroken door het enzym lactase. Bij volwassenen ontbreekt dit enzym meestal en dan ben je intollerant voor melk. Er zijn relatief heel veel mensen in noordelijke streken (o.a. in Nederland) die het enzym lactase ook als volwassene hebben. T.o.v. de rest van de wereld wordt er veel melk in Nederland gedronken juist doordat veel mensen dit enzym als volwassene ook nog hebben. Zonder dit enzym is melk sowieso niet aan te raden.

In melk zit ook veel calcium. Zou je heel veel melk drinken dan krijg je dus ook veel calcium binnen. Het is maar de vraag of al dat calcium de darmwand passeert, maar als dat gebeurt moet je oppassen. Als je teveel calcium binnen krijgt (> 1500mg calcium per dag) is er een grotere kans op hypercalcemie. En dat is wel degelijk schadelijk. Het is echter niet bekend of er ooit iemand is opgenomen met hypercalcemie door teveel melk drinken.

Theoretisch zou je bij het maximum van 1500mg calcium ongeveer 1 a 1,5 liter melk drinken (er vanuit gaande dat 100 ml melk 100 mg calcium bevat (dat kan je achterop het pak zien).

Het is echter niet wetenschappelijk bewezen dat melk heel schadelijk is.

Toegevoegd na 50 minuten:
Als ik de voedingsmiddelentabel voor mager melk erbij pak en stel dat je 10 glazen melk drinkt van 200 ml. Je krijgt dan per dag binnen:

- 2360 mg Calcium
- 2 gam verzadigd vet
- 4,2 mg vitamine B2
- 0,78 mg vitamine B6
- 8 mg vitamine B2

Dit zijn waarden die boven de aanbevolen hoeveelheid liggen, al is het niet zeker of al dat calcium en vitamines ook via de darmen worden opgenomen in het bloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Je kunt aan melk niet verslaafd raken. Althans er zitten geen stoffen in waar je afhankelijk van wordt"
+ goed!
Neej hoor melk is goed voor je. En ook nog ééns heel gezond. Neej hoor niks mis mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan wel kwaad als je aanleg heb om dik te worden

Ook in magere melk zitten een hoop calorieen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik drink iedere dad minimal 1 liter magere melk en voel me er lekker en gezond bij.
Gewoon doorgaan dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alles waar te voor staat is niet goed wordt er gezegd:) ach wat is teveel...ik denk altijd dat het lichaam zelf aangeeft waar het behoefte aan heeft...als blijkt dat het gewoon een verslaving is, is het denk ik nooit goed...als je lichaam er echt om vraagt zal het dat ook nodig hebt, zit er vast wat in wat even tekort is...dat heb je soms ook met eten toch, de ene keer verlang je naar aardbeien en die eet je dan teg keren en daarna talm je er niet meer na...dus wie weet verdwijnt dit wel weer:))) of het kwaad kan geen idee ben geen dokter:))))))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In magere melk zitten de minste vetten dan in halfvolle of volle melk..

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat bij het drinken van meer dan 3 glazen melk per dag botontkalking optreedt.

Je kunt niet verslaafd raken aan melk maar als je gewend bent om op bepaalde tijden melk te drinken dan zou het kunnen dat het lichaam als het ware er naar gaat staan en vraagt om in dit geval melk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens experts is een van de beste manieren om gezond te blijven het hebben van een uitgebalanceerd voedingspatroon. Je moet dus een soort van balans vinden in alles wat je tot je neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met dit soort onschuldige verslavingen kun je bijna niet te ver gaan of met moet essesievelijke vormen aannemen.
elke dag 7 liter of meer.