de romeinen dronken altijd wijn, wat ik niet kan vinden is was het witte of rode wijn?

het staat in elk stuk info over de romeinen, elk recept wordt bijna gemaakt met wijn. nu vraag ik me af of dat dan vooral rode of witte wijn was, of rose. of misschien een hele vieze mix van alles.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
1.5K

Antwoorden (1)

De Romeinen dronken vele soorten wijn, droog en zoet. Ze werden omschreven als zwart, rood, wit of geel. De meeste wijnen moesten binnen drie tot vier jaar na het maken gedronken worden, omdat zij dan slecht konden worden. Soms waren er smaken, bijvoorbeeld honing, aan toegevoegd. De Romeinen dronken hun wijn aangelengd met water wijn puur drinken werd beschouwd als ongemanierd, hoewel boeren heel beleefd was. Sommige gastheren serveerden eerst goede wijn, maar later goedkopere soorten in de hoop dat iedereen te dronken was om het te merken! Spijtig genoeg zullen wij nooit weten hoe de Romeinse wijnen eigenlijk smaakten.