Waarom staat er op veel thee verpakkingen dat je het zakje er 3-5 min in moet laten? Terwijl het water veel sneller kleurt als je het zakje "dipt"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
2.7K

Antwoorden (7)

Het is precies zoals je zegt: bij dippen kleurt het sneller. Maar thee drink je niet om de kleur, maar om de smaak. Als je een theezakje gewoon rustig 3-5 minuten in het water laat liggen, smaakt het uiteindelijk beter.
bamibal
12 jaar geleden
Het gaat niet om de kleur, maar om de smaak. De kleurstoffen zijn sneller dan de smaakstoffen, dus als je je zakje in het water dipt, wordt het wel gekleurd, maar zit de meeste geur en smaak nog in het zakje.
Als je het zakje er een poosje in laat hangen, hebben de geur en de smaak de tijd om in het water te trekken.
Maar verder is het natuurlijk gewoon een kwestie van smaak hoe lang je je zakje in je thee hangt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat mij meer om de geur en de smaak dan om de kleur, eerlijk gezegd. Ik vind een theezakje qua smaak eigenlijk al behelpen vergeleken met losse thee maar ik vind echt dat de geur van de thee veel beter vrij komt met rustig trekken dan met agitatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kees, geagiteerde thee, haha, die onthoud ik vor bij mijn volgende kopje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, ter neutralisatie kun je dan droomthee nemen. ;-)
Thee moet een welbepaalde tijd in het water. Laat je het te lang duren, dan komen er stoffen vrij die de thee bitter maken. Staat er dus niet voor niets op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan komt er meer smaak vrij en er zal dan een lekkerdere thee ontstaan
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De fabrikanten gaan uit van de gemiddelde smaak van de consument in combinatie met het beste produkt voorschotelen. Dompelen en bewegen van het theezakje geeft weliswaar versneld kleur en smaak af maar er komt ook meer theïne/cafeïne vrij wat de thee bitterder maakt. Ook als je het zakje te lang erin laat of bij sommige thee te heet water gebruikt krijg je dit effect. 3-5 minuten geeft in die gevallen de beste kleur, beste smaak (niet te bitter) en is het gezondst (minder cafeïne)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat 3-5 minuten op de verpakking omdat die tijd nodig is om smaak en geurstoffen af te geven indien je niet 'dipt'. Maar als je wel 'dipt' wordt het proces versneld, doordat er makkelijker aroma afgegeven kan worden aan het water, omdat er steeds 'vers' water om de theeblaadjes zit, en is die 3-5 minuten niet meer relevant. Dus als je haast hebt: dippen, en als je tijd zat hebt: minimaal 3 minuten wachten.