Wat is slechter voor je. Een glas Cola of Rivella?

Met het oog op de ingredienten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
60.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kende iemand met allerlei ziekten, waaronder diabetes, en die mocht geen frisdrank maar wel Rivella.
Waarom nu persé deze wel, weet ik niet.
Wellicht de minst slechte?

Het beste antwoord

Vroeger was ik betrokken bij onderzoek en samenstelling van Rivella.
Er zit oa wei-concentraat(melkserum) in .
Dat is op zich niet giftig.
In de Rivella van nu zit geen suiker meer.
Dit is dus inside info.

Cola bevat vrij veel fosforzuur, cafeine en smaak- en kleurstoffen, alsmede heel veel suiker.

Vanuit deze standpunten gezien is Rivella minder belastend voor de gezond heid als je van beide VEEL zou drinken.

Toegevoegd na 4 minuten:
In een ander antwoord wordt gewezen op een laxerend effect als je een fles Rivella leeg drinkt.
Dit komt dan waarschijnlijk door de aanwezigheid van melksuiker.
Mensen met lactose (melksuiker)intolerantie kunnen daar dus last van krijgen.
Mensen van Aziatische oorsprong kunnen dus last van Rivella hebben, ook van EEN glas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

een glas cola natuurlijk

Toegevoegd na 4 minuten:
De suikers en cafeïne is nog niet eens het ergste, het grootste kwaad zit ‘m in de aspartaam (E951)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aspartaam zit toch niet in alle cola's, maar voornamelijk in 'light' zooi?
Suiker en Cafeine is niet slecht, tenminste niet in bescheiden hoeveelheden, en de vraagsteller heeft het over 1 glas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou kunnen maar zitten 5 klontjes suiker in en vind ik veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er precies mis met aspartaam?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aspartaam blijkt niet alleen al kankerverwekkend te zijn bij doseringen vanaf 20 mg/kg per dag, een hoop mensen schijnen er ook nog eens behoorlijk ziek van te worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aspartaam.com/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@phoenixx de site waar je naar verwijst staat vol met niet-onderbouwde beweringen. Het link naar het onderzoek waar op de voorpagina naar verwezen wordt doet het niet.
Kortom: roddel en kletspraat die vallen onder de catagorie 'gsm masten en andere broodjes aap.'
nb: ik ben geen liefhebber van aspartaam, ik vind het zelfs smerig, maar zolang je er geen kilo's van opeet is het kankerverwekkend effect ervan verwaarloosbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ow maar zijn nog wel meer site's en waarom is dan bijna iedere nederlander zich ervan bewust is dat aspartaam slecht is. en nee met je iets van 500 flessen drinken om in de buurt van een kilo te komen maar toch maakt iedereen zich al snel druk om dat kleine beetje ,dus denk dat het minder goed is dan je denkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet je iets van *
Cryofiel
12 jaar geleden
Tja, de bekende aspartaam-zwartmakerij op de vele angstzaaisites. Niets tegen te beginnen. Zo heeft elk decennium zijn eigen zwarte schaap.
Dat hangt er voornamelijk van af of je voor een van de ingrediënten allergisch bent. Als je niet allergisch bent is een glas van allebei de drankjes niet 'slecht voor je'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide drankjes zijn niet per se gezond. Maar een glas van beide is niet ongezond als je normaal eet enn beweegt.

In Coca Cola zit vrij veel suiker (10 keer zo veelals in rivella) en vrij veel caffeine. Dus vanuit dat oogpunt zou je kunnen zeggen dat Cola slechter is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cola. Hier zit veel meer suiker in, en ook nog andere kleur- en smaakstoffen waardoor je gebit er ook nog ernstig onder kan lijden. Rivella is beter, ze verkopen volgens mij alleen nog maar die blauwe, da's sowieso al light, daar zit dus bijna geen suiker in. Maar als je een hele fles drinkt is cola weer beter, omdat als je boven de liter komt bij het drinken van Rivella, heeft dit een laxerend effect. Dit is met cola dan weer niet zo.