Zelf spuitwater maken: is dat vergelijkbaar met Spa Rood of zit er dan minder prik in?

prik=koolzuurgas=CO2=koolstofdioxide
Spuitwater=Spa Rood=sodawater

http://www.hbvl.be/she/aan-tafel/maak-zelf-je-spuitwater.aspx
speekt van licht sprankelend. Maar ik wil net zo sprankelend als Spa Rood. Is dat haalbaar? (Met die fles hierboven dus waarschijnlijk niet?) Heeft er iemand ervaring met zo'n spuitfles? ('T schijnt dat ze zulke dingen zulke dingen wel in cafés hebben, maar daar kom ik niet.)
Moet ik dan gewoon een duurder merk spuitfles zoeken? (Welke?)

Er zit maar 0,04% CO2 in de lucht (383ppm) - kan zo'n spuitfles (omdat er zo'n laag percentage CO2 in de lucht zit) wel redelijk veel koolzuurgas in je kraanwater persen? Of wordt 't nooit zo sprankelend als Spa Rood? (Nieuw in fles.)
Als je 't water meerdere keren door die spuitmond haalt, komt er dan telkens meer CO2 in of haal je nooit 't niveau van Spa Rood?

(Marktplaats.nl: zoeken op 'spuitwater': geeft een aantal hits op zulke spuitflessen.)

Is 't tegenwoordig makkelijker dan voor de industriële revolutie om zelf 'Spa Rood' te maken omdat er nu 37% meer CO2 in de lucht zit?
Zou de stijging van 't CO2-percentage in de lucht omzetverlies voor Spa kunnen betekenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
28K

Antwoorden (5)

dit is natuurkunde en er is een verzadigingspunt...
en het is maximaal in een fles die nog dicht zit...

zelf kun je dat niet zo makkelijk maken, je moet het onder hoge co2 druk zetten en afsluiten en wachten dan raakt de vloeistof verzadigd...

Jij kunt dat nooit halen dus zomaar met een flesje spuitwater...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak dat al jaren, en er is geen enkel verschil te proeven met SPA-rood.
Je kunt trouwens zelf bepalen hoeveel koolzuur je in het water wilt hebben.
Maar dat doe ik met een ander apparaat:

Toegevoegd op 15-05-2009 19:42:30
Enneh, zonder dat ik op een reclamespotje wil lijken, dit is het enige apparaat dat hier niet staat te verstoffen in een keukenkastje. Altijd prik in huis, nooit meer met flessen sjouwen en ook nog goedkoper dan spa.
Zo. Einde reclamespot.
14 jaar geleden
Er zit bijna evenveel koolzuur in het zelf gemaakte spuitwater.Alleen is de siphon die je hiervoor nodig hebt, vrij duur plus dat de koolzuurpatronen ook kostbaar zijn.
Koop maar gewoon een fles Spa Rood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij gebruiken Soda. Dat is een houder met een gaspatroon. D.m.v. speciale siropen is een verscheidenheid aan dranken te maken. Wordt o.a. verkocht bij Gall en Gall. Overigens kan je door enkel water en soda een op Spa gelijkend produkt maken. Spa zelf wordt gebotteld met speciaal water uit Spa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij gebruiken al jaren die sodaclub zoals hierboven genoemd, je kunt zelf bepalen hoeveel prik erin zit, van heel weinig tot heeeeeel veel.
Later mengen met siroop kan ook, dan heb je priklimonade (met. grapefruit is erg lekker).
Echt een aanrader, nooit meer zeulen met flessen, altijd genoeg in huis en elke smaak is mogelijk.

Het werkt met CO2 cylinders die best lang meegaan. Schaf meteen een tweede aan zodat je nooit mis grijpt. Een leeg, vervangen en binnen een maand omruilen :-)