Hoeveel melk (zuivel) is goed voor je per dag ?

Ik zelf ben 17 jaar en 1,93 meter lang en een grote fan van melk. Maar ik vraag me af hoeveel melk voor je op een dag goed is en dat in hoe verre het schadelijk is ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
12.5K

Het beste antwoord

Waar je het meeste rekening mee moet houden is dat dierlijk vet minder gezond is dan plantaardig vet. Want daar zitten meer verzadigde vetzuren in, die het dichtslibben van aderen kunnen veroorzaken. Als je veel melk drinkt is het daarom verstandig om te kiezen voor magere melk. En dus ook van andere zuivelsoorten de magere varianten.

Toegevoegd na 9 minuten:
Voor melkproducten is 450 tot 650 ml per persoon per dag een gemiddelde hoeveelheid.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanrader van de magere melk, hoeveel heden per dag

Andere antwoorden (1)

Het drinken van meer dan twee glazen melk per dag is helemaal niet zo gezond, vindt de Amerikaanse voedingswetenschapper Walter Willett

De onderzoeker van de Harvard School of Public Health stelt dat voedingsorganisaties voorzichtiger moeten zijn met het aanraden van grote hoeveelheden melkproducten. Het Nederlandse Voedingscentrum adviseert bijvoorbeeld drie tot vier glazen melk per dag.

Botbreuken
Uit de onderzoeken van Willett blijkt dat mensen die meer dan twee glazen melk per dag nemen, net zo vaak botbreuken krijgen als mensen die minder consumeren. Ook zijn in verschillende studies aanwijzingen gevonden dat het drinken van melk het risico op prostaatkanker kan verhogen.

Lengte
Lengte lijkt een belangrijke rol te spelen. Bepaalde vormen van kanker (zoals borstkanker en eierstokkanker) komen vaker voor bij langere mensen. "En omdat mensen die veel melk drinken langer worden, zou het consumeren van veel melkproducten tijdens de kinderjaren het risico op kanker kunnen verhogen." zegt de voedingswetenschapper.

Voordelen
Het is echter niet Willets bedoeling dat we de melkproducten nu helemaal links laten liggen. "Er zijn ook positieve effecten. De kans op darmkanker kan door melk te drinken juist afnemen. We moeten nog onderzoeken bij welke hoeveelheid de voordelen voor de gezondheid groter zijn dan de nadelen. Tot die tijd moeten we voorzichtig zijn met het drinken van grote hoeveelheden melk. En twee glazen per dag is veel."