Ik heb weer een ander recept,van mijn (inmiddels ex) Italiaanse schoonmoeder.

Benodigdheden:
* heel veel geduld
* 5 grote onbespoten citroenen,
* 1 fles goede wodka,
* 350 g kristalsuiker,
* sap van 1 citroen,
* 4.5 dl water
Hulpmiddelen:
* grote schone weckpot,
8 2 goed afsluitbare brandschone flessen,
* zeef,
8 schone dunne doek,
* asperge- of dunschiller
Bereidingswijze:

Borstel de citroenen onder de kraan,schil ze met de asperge- of dunschiller.
Doe de schillen in de weckpot en giet de wodka erop,sluit de pot af en zet hem op een koele,donkere plaats gedurende 1 week.
Breng in een steelpan het water met de suiker aan de kook,voeg het citroensap toe,kook 1 minuut en laat afkoelen.
Doe deze siroop bij de wodka in de weckpot,sluit af en laat weer 1 week zo staan,zo nu en dan even omschudden.
Leg de schone doek in de zeef en filter de limoncello.
Doe de limoncello over in de twee schone flessen,laat nog 1 week staan.
uit de vriezer het lekkerst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

voor circa 1 liter:
• 5-6 onbehandelde citroenen
• 5 dl inmaakalcohol 95% (slijter)
• 300-400 g suiker

1.Boen de citroenen goed schoon en dep ze droog. Schil (niet raspen) ze dun met een zeer scherp mesje. Alleen het geel van de schil wordt gebruikt, het wit van de schil geeft een bittere nasmaak.

2.Laat de schillen 7 à 10 dagen trekken in de pure alcohol, in een goed afgesloten fles.

3.Zet de fles op een donkere plek waar het niet warm is en schud de fles elke dag.

4.Los de suiker op in 6 dl water in een pan op zacht vuur. Neem de pan van het vuur zodra de siroop doorzichtig is en laat helemaal afkoelen.

5.Zeef de citroenschillen uit de alcohol en voeg de siroop toe aan de alcohol. De drank zal geel en ondoorzichtig worden, maar dat hoort.

6.Zeef de limoncello eventueel nog een keer. Leg dan een stuk keukenpapier of koffiefilter in een zeef en laat de drank erdoor druppelen.

7.Bewaar hem in goed afgesloten flessen en wacht minstens twee weken voor gebruik.

8.Het uiteindelijke alcoholpercentage zal tussen de dertig en vijftig procent liggen. Bewaar de fles limoncello in de vriezer en serveer de drank in ijskoude glaasjes.

Bereidingstijd: ca. 1 uur. Wachttijd: ong. 10 dagen.

Tip
De schillen van de citroenen kunnen in een zakje in de vriezer bewaard worden. Fijngemalen zijn ze perfect om in cakebeslag, het deeg van een taart en desserts te verwerken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 biologische citroenen
400 g witte kristalsuiker
0,5 l water
0,5 l zuivere alcohol van 94°

Bereidingswijze

De citroenen moeten biologisch zijn met een onbehandelde schil (liefst aan de dikke kant). Deze citroenen zijn te verkrijgen in bio-winkels of in de bio-afdeling van het grootwarenhuis.

De citroenen worden eerst goed gewassen vooraleer ze omzichtig geschild worden. De dunne gele bovenzijde van de citroen wordt er met behulp van een dunschiller (zoals bij wortelen) afgehaald.

De dunne gele schillen worden nu in een bokaal gedaan, daarna er de pure alcohol overgieten. De bokaal wordt daarna afgesloten en de inhoud ervan gedurende een week laten trekken.

Na een week maken we een siroop van kokend water en suiker. Dit mengsel 5 minuten laten koken, de siroop laten afkoelen en toevoegen aan de citroengele alcohol.

Het mengsel filteren (koffiefilter in een trechtertje). De gefilterde massa in propere, klare glazen flessen gieten en deze een plaats geven in een donkere, frisse plaats (beschutten tegen zonlicht). Na twee à drie weken is de likeur op smaak.

Serveertip: de likeur enkele uren voor het uitschenken in de diepvries plaatsen. IJskoud is het drankje op zijn best, ook de glaasjes mogen vooraf gekoeld worden in het diepvriesvak. Deze handelingen geven een stijlvolle citroenlikeur als eindresultaat!
fremar