Is het mogelijk als je geen slijterij hebt, online sterke drank te verkopen?

Ik las op ondernemings plein, dat je alleen sterke drank online kan verkopen als je in bezit bent van een slijterij. volges mij zij er genoeg webshops die sterke drank verkopen, terwijl ze niet over een slijterij beschikken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
6.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Geef eens een link je daarvan dan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://drankdozijn.nl volgens mij hebben hun geen lossen slijterij, ik kan het ieder geval nergens vinden. Alcohol verkopen via een webwinkel
Als u alcohol op bestelling wilt verkopen via uw webwinkel, moet u in het bestemmingsplan van uw gemeente opzoeken of dit mag. Sterke drank mag u alleen via een webwinkel verkopen als u ook een slijterij hebt. U hebt geen vergunning nodig om bier, wijn, port en sherry via een webwinkel te verkopen. Hebt u geen slijterij of andere winkel? Dan mag u bier, wijn, port en sherry op bestelling alleen afleveren vanuit een afgesloten ruimte waar geen klanten mogen komen. Als u de drank aflevert, moet u de leeftijd van de klant controleren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de laatste alinea staat toch duidelijk dat je ook online drank mag verkopen zonder slijterij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ja maar het gaat hier over sterke drank
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wilt u sterke drank verkopen (voor consumptie elders)? Dan hebt u een slijterijvergunning nodig.... Dus de webshops die geen vaste slijterij hebben, hebben wel zo'n slijterijvergunning en hebben weinig vandoen, met de overige regels omdat die niet van toepassing zijn of zullen moeten voldoen aan die eisen als ze wel van toepassing zijn. Als je dus een slijterijwebshop wil beginnen moet je een slijterijvergunning scoren bij de gemeente. Zo vat ik het op. http://www.ondernemersplein.nl/regel/slijterijvergunning/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=31;action=display;threadid=42148
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties ze hebben me enorm geholpen:)

Antwoorden (1)

Nee, wettelijk gezien mag dat niet. (In de praktijk zal het vermoedelijk wel gebeuren, maar in hoeverre hierop gecontroleerd wordt is niet bekend).

De verkoop van alcohol is in Nederland aan strikte regels gebonden. Sterk alcoholhoudende drank mag alleen verkocht worden vanuit een slijterij die daarvoor de juiste vergunning heeft (los van de horeca). Zo staat het in de Drank- en Horecawet. Directe bepalingen over online verkoop zijn niet te vinden, maar in artikel 19 wordt het volgende aangegeven:
“Het is verboden, anders dan in de rechtmatige uitoefening van het slijtersbedrijf ……..gelegenheid te bieden tot het doen van bestellingen voor sterke drank en sterke drank op bestelling af te leveren of te doen afleveren aan huizen van particulieren”.

Alleen een vergunning houdende fysieke slijter mag dus ook online via bestellingen zijn waren verkopen aan particulieren, en andere partijen mogen dat niet. Sterke alcoholhoudende dranken mag je dus alleen via een webwinkel verkopen als je een slijterijvergunning hebt.
Amadea