Is het mogelijk om alcohol in een koekje te verweken?

Je hebt zo veel alcoholische dranken, maar waarom geen etenswaren met alcohol erin. Verlies alcohol is vaste vorm zijn werking? En zijn er daarom geen alcohol koekjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
5.6K

Antwoorden (6)

Zou makkelijk moeten kunnen, je hebt ook bonbons met alcohol. Als je de alcohol al in het deeg doet heb je door verdamping wel alcohol verlies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zijn er wel. Je hebt koek met Amaretto bv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dingen bereidt, moeten ze vaak verhit worden - dan verdampt alcohol meestal.
In bonbons kun je het verwerken omdat je die niet kookt of bakt, en dan proef je de alcohol ook goed. Maar als je alcohol in bijvoorbeeld koekjes of cake doet (denk aan rumcake, of sinaasappelgebak met Grand Marnier), dan proef je de smáák van de alcohol nog wel, maar veel alcohol zit er niet meer in na een half uur of een uur bakken in de oven.
de enige 'vaste alcohol' die ik ken, is voor branders en dergelijke, en niet geschikt voor consumptie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat denk je van bokkenpoot advocaat taart.

http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/5397-bokkenpoot-advocaat-taart.html

Malibu en Jack Daniels bonbons
De bonbons bevatten ook daadwerkelijk alcohol:
- Malibu rum (3,5%)
- Jack Daniels Whiskey (5,5%)

http://www.stap.nl/alcoholreclame/trends_in_alcoholmarketing/voedsel_met_een_alcoholsmaakje.html

Chiller Ice
Met name op de Nederlandse stranden is dit alcohol-ijsje verkrijgbaar: Chiller.
Chiller bevat 4,8% alcohol en komt in twee varianten:
- Rum Orange
- Vodka Lemon

In een goed recept voor tiramisu zit ook alcolhol
http://www.okokorecepten.nl/recept/toetjes/tiramisu/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan je alcohol in koekjes/gebak verwerken. Ik doe vaak een scheut rum bij de rozijnen die in de koekjes, cake of appeltaart gaan. Door de cup cakes gaat ook vaak een scheut pina colada in plaats van melk en Amaretto in gebak waarin amandelen zitten. Zelfs een whiskey glazuur is lekker op gedekte appeltaart. Het effect dat alcohol teweeg brengt verliest de alcohol echter bij verhitting. Die verdampt gewoon en wat blijft is dan alleen de smaak.
amc
12 jaar geleden
Het is gewoon makkelijk zelf te doen als je koekjes bakt. je doet er gewoon een scheut alcohol in en voila je hebt alcohol koekjes, ik zou wel iets zoets gebruiken als ik jou was

succes