Wat raden jullie aan voor de "eerste keer" alcohol drinken?

Ik ben 17 jaar jong, en ben van plan om met mijn lief op 6 September onze eerste keer alcohol te proberen.
(We vieren dan ons half jaartje samen)

Nu ben ik al rond wezen kijken, maar heb totaal geen ervaring.
Wat raden jullie aan om te drinken voor de eerste keer?

Toegevoegd na 13 minuten:
Even ter toevoeging;

Wel bedankt voor alle antwoorden, wist niet dat het zo snel zou gaan.
Mijn lief en ik willen NIET dronken worden, we willen gewoon kunnen genieten, dus dronken worden is NIET onze bedoeling.
Hopen dat dat wat verduidelijkt.

Toegevoegd na 1 week:
Mede aangezien de vele antwoorden, kan ik geen "Beste antwoord" kiezen. Iedereen bedankt voor de antwoorden & reacties!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
37.5K

Antwoorden (42)

Van te voren goed eten en tussendoor water drinken. Iets niet sterks zoals wijn/bier etc lijkt me ook het verstandigst (nou ja... voor zo ver drinken verstandig is natuurlijk.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon een biertje, en voor vrouwlief een wijntje, dat kan sowieso geen kwaad (tenzij je alcoholintolerantie hebt, maar dat is niet heel waarschijnlijk). In ieder geval van de sterke drank afblijven, je moet eerst voor jezelf uitvissen hoe je lichaam reageert op alcohol en hoeveel je kunt hebben. Dit zal niet veel zijn als je niet gewend bent aan alcohol, dus bouw het langzaam op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Ik heb bezwaar tegen het woord "opbouwen".
Als je gewoon voor de gezelligheid af en toe iets drinkt, ben je goed bezig. Opbouwen heeft te maken met "richting zuipen'.
Hier is een verstandig iemand bezig, die een verstandige vraag stelt. Min dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met 'opbouwen' bedoel ik niets meer en niets minder dan 'niet meteen keihard zuipen, maar vooral voor de eerste keer rustig aan doen, omdat je de gevolgen niet kent'. Ik ben het met je eens dat de woordkeuze wat ongelukkig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De man een biertje en voor vrouwlief een wijntje.
Onaangenaam rolbevestigend.
Desalwelteplus geef ik geen duim omlaag. Dat draagt naar mijn mening niets bij. Hopelijk meen je het niet echt van die "bier voor meneer" en "wijntje voor vrouwlief". Cheers !
Je moet niet zeggen 'alcohol' proberen..hiermee laat je goed zien dat je van plan bent om aangeschoten te worden. Drank is bedoeld om lekker te zijn, daarom heb je ook alcoholvrije varianten.

Antwoord op jouw vraag zal zijn: bier
Hier zit niet veel alcohol in en een goed koud biertje kan heel lekker zijn ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha omdat ik van een koud biertje kan genieten :P ??
Ik raad jullie aan om juist helemaal geen alcohol te gaan drinken. Het is ongezond en kan verslavend werken.

Het is wel lekker, maar als je niet weet wat je ``mist`` zul je het nooit missen.

Tsja, als je toch een antwoord wilt hebben: Champagne is een drank die vaak bij feestelijke gelegenheden gedronken wordt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wil overigens niet de fatsoensrakker uithangen, maar weet uit ervaring hoe moeilijk het soms kan zijn, om alcohol te laten staan, en hoe moeilijk het soms ook kan zijn, om s`morgens naar je werk te moeten, terwijl je de avond er voor een glaasje teveel gedronken hebt...

Heb van de alcohol genoten, maar als ik de klok terug kon draaien zou ik nooit met alcohol begonnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je leeft maar 1 keer, ik wil niet zeggen dat je het MOET drinken. Maar je kan natuurlijk alles een keer proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn genoeg mensen die af en toe 's avonds een of twee glaasjes wijn drinken en niet de behoefte hebben om meer te gaan drinken. En er zijn zat mensen die gewoon geen alcohol gaan drinken als ze de volgende dag moeten werken. Dus per se niet aan alcohol beginnen omdat de kans groot is dat je er niet verantwoord mee om kan gaan, lijkt me wat te drastisch. En alcohol met mate, hoeft overigens helemaal niet ongezond te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paca29: Alcohol is puur vergif. Helaas, het is niet anders.
Die paar voordelen die alcohol kan veroorzaken wegen niet op tegen de vele nadelen! Alcohol kun je ook als sluipmoordenaar zien. Soms ontdekken mensen pas na tientallen jaren consumptie, welke schade de alcohol heeft toegebracht. Overigens genoot ik gisteren nog van een lekker glaasje wijn. Op de fiets door de stad rijden kan ook gevaarlijk zijn, maar dat doe ik ook. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik anderen wil aanraden om alcoholische dranken te gaan nuttigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks aantrekken van die duimpjes omlaag ! Die tellen toch niet. En voorzichtig met wat je prijs geeft over jezelf. Vooral als je jezelf meent te moeten verdedigen. Van mij een duim+ voor de moed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@witteMus: Dank voor de plus! Wat de ongemotiveerde minpunten betreft: Ik denk dat het zomervakantie is. Kinderspeeltijd op GV. Het wordt tijd dat de scholen weer beginnen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Baghera: het staat je vrij om zelf een beter antwoord te schrijven.
Ik zie momenteel alleen dat je bij diverse antwoorden op deze vraag commentaar zit te leveren. Vraag is of VS daar wèl op zit te wachten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goedkope champagne is smerig en dure champagne zo lekker dat dat niet verstandig is om daar mee te beginnen, zou zonde zijn als ze er niks meer van kunnen herinneren.
Breezer smaakt naar limonade, dus dat zullen jullie wel lusten, bier is bitter , daar moet je aan wennen, drink de eerste keren niet meer dan 1 glas, aangeschoten of dronken zijn is echt niet leuk en zeker niet stoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij geven tegelijkertijd een antwoord die overeen komt :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij breezer denk ik meer aan 13 jarige meisjes.
Bovendien vind ik aangeschoten zijn zeker wel leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangeschoten zijn is op dat moment wel leuk..maar daarna krijg ik toch spijt dat ik niet gewoon lekker mezelf ben gebleven en gezond :')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13 jarige meisjes mogen geen alcohol, aangeschoten rondlopen is jezelf belachelijk maken, volgens mij is die jongen van 17 verstandig genoeg om dat te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat iemand '17 jaar' is, betekend niet dat diegene verstandig met een paar glazen bier om kan gaan. Kijk maar naar de studenten van MBO's/HAVO/VWO ed. van 17 jaar. Elk persoon reageert anders wanneer diegene aangeschoten is. Of diegene nou 17 jaar is, of 70 jaar ;-)
De meeste mensen raden je bier of wijn aan. De kans is heel groot dat je dat helemaal niet lekker zal vinden omdat je dat meestal moet leren drinken, zoals ze dat noemen.Ik denk dat een drankje als breezer of smirnoff ice, je beter zal smaken. En wat je misschien ook lekker zal vinden is rose bier. Dit smaakt fruitig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zullen we allebij wel gelijk hebben, bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Wijn is ook vaker een misselijk maker, vooral als je het nog niet gewend bent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bruin bier is ook lekker, niet bitter in elk geval.
Geen alcohol drinken is beter. Ga liever lekker uit eten samen.
Als je dan toch wilt: een tic (rum cola of zo), of ander mixdrankje (pisang, jus).
Een biertje kan lekker zijn, maar bevat best veel alcohol.
Wijn is voor 'beginners' meestal niet lekker.
Hoe dan ook: hou het rustig - je hebt er niks aan om je te bezatten en dingen te doen waar je spijt van krijgt, of de volgende dag ziek te zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tic, is het meest gevaarlijke drankje om mee te beginnen. Je proeft bijna geen alcohol, waardoor je sneller drinkt. Het is wel sterke drank wat erin zit. Je kan er behoorlijk ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bier bevat 5% alcohol. Rum bevat 38% alcohol. Dus veel alcohol in bier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5% best veel alcohol? Alsjeblieft zeg..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel alcohol in bier??? Neuh. Ca. 5%! Whiskey is bijna 40%, dus als je het over sterk wilt hebben...
Eerst goed eten. Dan is het mischien een idee om een zoeter champagne te proberen (demi sec) Deze bevat vaak minder alcohol dan droge champagne. (het hoeft niet persee champagne te zijn. Je kan ook kiezen voor bijv. prosecco. Neem een glaasje en pak daarna water. Wacht zeker nog 10 min voordat je eventueel een volgende glas pakt. mocht je niet van het zoete zijn, kan je ook bier meenemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en is nog feestelijk ook voor de gelegenheid+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst goed eten is inderdaad erg belangrijk. Want op een lege maag kan een glaasje wijn of prosecco erg hard aankomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom gebruiken ze in chique restaurants zeker prosecco als aperitief !! Om de gasten zat te maken :-P Haha
De variaties op dranken heb je nu wel gehad.
Maar je vraagt wat aan te raden is. Dat gaat mijns inziens iets verder dan alleen aan te raden wat voor een drank je kan gaan drinken.

Ik raad je het volgende aan: Ga drinken in een beschermde omgeving. Het liefst thuis. Mocht je er slecht op reageren dan ben je tenminste in een veilige omgeving.

Nog beroerder dan beroerd zijn van de drank, is beroerd zijn van de drank in bv een café of ver van huis en dan nog moeten lopen of fietsen wat de nodige gevaren met zich mee brengt.

Dus gewoon lekker thuis, neem wat bier, breezer of wat lichte mousserende witte wijn, en geniet er inderdaad lekker van. Mocht het niet bevallen, dan ben je lekker thuis en weet je het bedje (worst case: de toiletpot) snel te vinden.
Mocht je daarna eens in de kroeg een biertje willen doen, dan weet je tenminste hoe je lichaam reageert.

Genietse!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij, heel goed advies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goed advies en leer alcohol drinken, dus niet te snel drinken, geniet ervan.
Wees je ook bewust wanneer je iets drinkt.
Het ligt er een beetje aan wat je plannen zijn. Smirnoff Ice is een licht alcoholische drank (4% alcohol), waarbij je de alcohol nauwelijks proeft. Ik vind het wel lekker, doet beetje denken aan Bitter Lemon. Hiervan kan je bijna niet dronken worden, zelfs niet als je een fles de man drinkt.
Wil je toch iets met wat meer effect, kan je een fles Safari Senza nemen (14,9%) en dat eventueel met cola mixen. Een fles Passoa (17%) kan ook, dat kan je mixen met cola of sinaasappelsap.
Andere dingen die je nog kan proberen zijn Pina Colada (smaakt naar kokos) of El Picu (verschillende smaken).

Het is allemaal een beetje uitproberen, kijken wat je lekker vindt en hoe snel je er iets van voelt. Dat is allemaal heel persoonlijk. Ik raad aan om te beginnen met Smirnoff Ice en als je dan zelf het gevoel hebt dat je wel verder kan gaan een fles Passoa nemen en dat eventueel mixen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet te veel mixen, daar wordt je juist misselijk van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb daar zelf nooit zo'n last van, maar misschien anderen wel. Het leek mij wel een goede oplossing als je het niet meteen puur wil drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je bijna niet dronken van worden? Van smirnoff Ice wordt je wel degelijk dronken, en al helemaal wanneer je totaal geen alcohol gewend bent. Omdat je geen alcohol proeft is de kans vrij groot dat je meer van gaat drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om met zijn tweetjes dronken te worden van alleen smirnoff ice heb je zeker 3 a 4 flessen nodig. Tuurlijk kan je er dronken van worden maar er zit zo weinig alcohol in dat het niet snel gebeurt. Ik ging er even vanuit dat degene die de vraag stelde niet meteen 5 flessen ging wegtetteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor Ronnie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus jij wil zeggen dat je niet proeft en ruikt als ergens alcohol in zit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Safari Senza is bullshit, je moet Safari alleen kopen bij de slijter, en dan nergens mee mixen. Als je safari mixt moet je safari zelf niet drinken, want dan vind je het gewoon niet lekker.
:'-)
Leuk dat je deze vraag stelt; frambozenbier, kersenbier, witbier of rosébier, allemaal zoete bieren waar niet zo heel veel alcohol in zit. Geniet ervan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet dronken wil worden kan je best geen alcohol drinken, want als het smaakt ga je er meer van drinken en word je toch dronken.
Heel gevaarlijk maar de lekkerste zijn de zoete cocktails, je proeft de alcohol niet eens, maar je wordt er wel heel dronken van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet gewoon kijken naar alcohol met niet zo'n hoge percentage. Als je met mate drinkt dan komt het ook wel goed! Anders kun je ook nog altijd alcoholvrij nemen :) In principe is de smaak bijna hetzelfde, en kun je dus ook voorkomen dat je dronken wordt. Proost!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent 17 dus als je dan pas voor het erst wat drinkt is dat best braaf hoor dus trek je niet te veel aan van alle moraalridders hier...;-) Ik vond een zoet wit bubbelwijntje als b.v. een Asti heel lekker toen (Gall&Gall heeft een lekkere van 6,99) Wordt gerust lekker aangeschoten en have fun!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
als je iets wilt uitproberen op het gebied van alcohol bezoek dan samen een proeverij.
er zijn wijnproeverijen maar ook bierproeverijen.
meestal ga je van de minste naar de meeste alcohol qua percentage.
een proeverij is vaak gratis of tegen kleine betaling (5 of 10 euro) er wordt wat stokbrood en soms een hapje bij geserveerd.
drink tussendoor water én bij een proeverij hoor je officieel de slokjes uit te spuwen in een spuwtonnetje.

misschien doe je zo leuke eerste keer alcohol ervaren op.
de sfeer vindt ik vaak vriendelijk - er zit wel wat commercieels achter natuurlijk, men wil ook graag verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Helaas" heb je op 17 jarige leeftijd niet zoveel keus.
Wat mijn voorgangers ook al zeiden...een biertje of een wijntje...
Over dat laatste heb ik wel een tip. Zeker leuk voor je vriendin. Een wijn die alle vrouwen lekker vinden (die ik ken in ieder geval haha) is de "Moscato d'Asti".
Dit is eigenlijk een zoetere dessertwijn met een lichte bubbel. Niet mierezoet hoor... hij kan ook prima als aperitief geschonken worden.
Mocht je indruk willen maken: Italiaanse dessertwijn uit het plaatsje d'Asti. Dat ligt in de Piemonte (Noord-Italië) en is gemaakt van de muscat druif.

Dus als je je vriendin wil "verwennen" met een lekker wijntje... probeer het haha. Misschien vind je het zelf ook wel lekker.

prijs: tussen de 5 - 10eu per fles (afhankelijk van het "huis").

Ik wens jullie in ieder geval een fijne avond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet veel keus!?? Wil je een beginnen drinker gelijk sterke drank aanbevelen dan?
Met 17 jaar kun je rustig samen een lekker wijntje drinken.

Omdat je je gevoeligheid voor alcohol nog niet kent, is het verstandig te kijken hoe je daarop reageert, ieder mens heeft een andere gevoeligheid voor alcohol en ook de persoonlijke omstandigheden hebben invloed!!

Sommige mensen staan van een glaasje al op de kop en anderen na enige flessen wijn nog niet.

Als wijn raad ik een fruitige maar niet te zoete wijn aan, zoete wijn kan een sterker effect hebben door de suiker (glucose) die er in zit.

Voel je je na een glas (100ml ongeveer) lekker ontspannen
neem dan later op de avond gerust nog een glas.

Bij dergelijke hoeveelheden alcohol hoef je niet bang te zijn voor uitdroging, dat speelt bij zuipen pas een rol.

Merk je dat je heftig reageert op alcohol, sommige mensen staan al na 10 minuten van een glas op hun kop, neem dan niet meer totdat het gevoel van dronken-zijn verdwenen is, wat bij sommige mensen die gevoelig zijn voor alcohol ook heel snel weer over is.

Als je je loom en vrolijk voelt (tipsy) kijk dan uit als je opstaat en gat lopen, je kunt dan duizelig worden en gemakkelijk omvallen.

Het is dus belangrijk om vast te stellen hoe je persoonlijk op alcohol reageert en drink NIET met een lege maag,
wat stokbrood en kruidenboter oid is dus een goede keus.

Ik heb met opzet wijn geadviseerd omdat dat een alcoholdrank is die de minste risico op klachten geeft, veel (sterke) drank bevatten allerhande etherische olien en soms andere alcoholen die -zeker de eerste keer- hard aan kunnen komen.

Bovendien is 1 tot 2 glazen rode wijn pr dag gezonder dan helemaal niet drinken, als je GEEN alcohol-intolerantie (overgevoeligheid) hebt.

Ik wens jou en je lief een gezellige en ontspannen avond!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gezien zou je nog niet zo snel alcohol moeten drinken. Want als het verslavend werkt is dat niet goed! Als je toch wilt drinken, drink dan geen bier of sterke dranken. Drink WIJN. En best gezellig thuis bij jou of bij je lief, niet ergens in een café. Vraag ook raad aan je ouders, die hebben ervaring!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de meeste antwoorden gelezen en kan eigenlijk niet meer zo veel toevoegen...
Als je tot nu toe nog geen alcohol hebt gedronken heb je dat al heel goed gedaan.
Of je wel of niet alcohol gaat drinken moet je helemaal zelf weten. Wanneer.. en wat... ? Het gaat er inderdaad om dat je niet te veel drinkt, vind ik. Zolang je matig drinkt kun je er heel oud mee worden.
En eerlijk is eerlijk: sommige drankjes vind ik lekkerder met een ticje alcohol er in: bijv een pina colada.
En wijn zonder alcohol vind ik zelf niet te drinken....
Er zijn geen foute antwoorden.
Als je iets te vieren hebt: neem dan een lichte bruisende wijn, een zoete "namaak" champagne, en doe dat in een hoog dun champagne glas. Dat is mooi en best een beetje romantisch. Geniet er maar van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een fles champagne lijkt me wel gepast, over het algemeen is goedkope champagne wat zoeter en dat vind ik persoonlijk wat lekkerder.

verder, let op, alcohol is geestelijk en lichamelijk verslavend (lees: harddrugs), dus hou het op drinken op dat soort bepaalde datums.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog 1 toevoeging:

Hou het bij twee "eenheden" per persoon.
Dus voor wijn; 2 wijnglazen p.p. Voor likeur; 2 likeurglaasjes per persoon. Voor bier; 2 bierglazen per persoon.
Dan kun je wel merken wat alcohol doet, dus iets aangeschoten worden, maar dat is dan alles.

Dan hou je het een leuk experiment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
passoa , of breezer ofzo:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
shanly:iets van 0.5 % alcohol.maar een biertje gaat er ook wel in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geinige vraag!

Je kunt zoveel nemen (in de keuze zin van het woord natuurlijk)!

Wat qua smaak goed te doen is, is een witbiertje (als je iets fris wilt wat je eigenlijk op ieder moment kunt drinken), of een glaasje wijn. Dat is vooral lekker als je kleine slokjes neemt en echt de smaak van het drankje probeert te ervaren. Er zitten zoveel verschillende smaken aan wijn, dat wil je niet weten. Een knisperend droge Sancerre is bijvoorbeeld als het lekker warm is, fantastisch. Een stevige rode syrah is weer passend bij een mooi avondmaal op een wat donker avondje...

Champagne (of champenoise) zul je niet zo gek veel aan vinden. Vooral de lagere prijsklasses is kwalitatief ronduit slecht, dus is weer totaal niet representatief voor een goede Champagne... kies liever een wat neutraler drankje.

Aan ed andere kant; als je de ervaring van Alcohol wilt hebben, merk je aan één glaasje niet veel. Drink samen een fles wijn op en jullie zullen ervaren wat alcohol doet met je.

Enjoy en succes. Niet spugen!

Btw, katers komen pas als de lever dusdanig is aangetast dat de gifstoffen niet normaal verwerkt meer kunnen worden... Daar hoef je dus nog even geen zorgen over te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Passoa jus of Pisang met jus d' orange :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou je kan een beirtje nemen maar veel lekkerder is bacardi:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou beginnen met breezer, of cider (strongbow, jillz) ofzo... want het is beter dat je begint met iets niet zo heel sterks... veel suc6 ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iig: iets lichts. Nu mag je toch nog geen wodka of whisky kopen maar ook speciale bieren zou ik nog niet aan beginnen. Echt veel zal het niet uitmaken. Er zijn behoorlijk wat lekkere dranken.

Bij het eten is een zoete (bubbel) wijn waarschijnlijk het lekkerst.

Voor een avond met een film oid kan je beter kiezen voor iets als Smirnov Ice, Flugel of Bacardi breezer of vergelijkbare mixen. Deze zijn vrij zoet en het alcohol percentage is niet belachelijk hoog al zijn ze redelijk prijzig. Kijk er wel mee uit dat je ze niet te snel naar binnen werkt. Deze mix drankjes smaken niet bijzonder alcoholisch en het is gemakkelijk je er grondig in te vergissen hoeveel je zo drinkt terwijl je toch behoorlijk dronken kan worden. Je zal je eigen grenzen nog niet kennen en drank smaakt doorgaans lekkerder als het naar binnen gaat dan wanneer het er via dezelfde route weer uit gaat.

Ook bieren als Geuze lambiek of Kriek zijn goed te drinken.
Op een hete middag zijn naar mijn mening wit bieren beter (Erdinger is een persoonlijke favoriet). Gewone pilseners kunnen bitter zijn en vergen vaak wat gewenning voor je ze lekker vind dus dat lijkt me geen aanrader.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een laatste tip: ga voor 1 soort drank. Als je verschillende dingen door elkaar gaat drinken gaat het gemakkelijker en eerder fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerst veel water drinken en dan niet iets heel erg sterks maar gewoon iets lichts dus met niet heel veel alcohol en steeds iets sterkers maar wel rustig aan doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste keer dat ik alcohol dronk, dronk ik "Bacardi Breezer" lime. Het is wel eigelijk 18+ maar misschien kan je er toch aan geraken... Ik zou wel aanraden om maar een flesje (of hooguit twee) te drinken als het je allereerste keer is.

Toegevoegd na 26 seconden:
Ik raad het ook aan omdat het niet suepr super zwaar ligt op de maag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin voor ee beginner met iets zeer lichts,met zeer weinig % in dus,en blijf van begin af aan tot een bepaalde limiet die je nooit overschrijdt.Let wel,hoe sterker de drank,hoe minder je drinkt omdat bij een sterkere drank en limiet veel vlugger bereikt is.En nooit drinken op een lege maag,want dan verdragen jij en je maag het niet.
Licht aangeschoten of tipsy zijn is fijn en ok,maar dronken zijn is uit den boze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alcohol is vies :-/ je stinkt uren in de wind van 1 biertje al en je voelt je na afloop altijd k*t. Ik raad aan om een lekker jointje te roken. Daar word je heel rustig en gezellig van en je kan ook een lachkick krijgen! Dat is afhankelijk van met wie je hem rookt. Als je cannabis hebt gerookt (of gegeten, kan ook) is alles in de wereld ook veel mooier en aangenamer. Dat kan ik van alcohol niet bepaald zeggen... Je zult ook nooit horen dat mensen agressief oid van cannabis worden want daarvoor is de wereld op dat moment veel te mooi voor.

Vanuit economisch oogpunt gezien: de overheid probeert zoveel mogelijk geld uit ons te trekken op alle mogelijke manieren. Bedenk je eens hoeveel accijns je al betaald bij aankoop van een willekeurige fles alcohol? Cannabis daarentegen is gedoogd (dwz eigenlijk is het illegaal, maar vooruit je mag het als je je aan de regels houd wel gebruiken) dus onmogelijk om daar ook maar enige accijns/btw over te heffen. Of je moet graag de overheidskas willen spekken maar stuur je geld dan gewoon op...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En jij wou zeggen dat die smerige joints NIET stinken??? Word je daar "gezellig" van? No way! Je wordt alleen maar schijtvervelend voor anderen, die die teringzooi niet gebruiken, met je lachkicks.
Met 1 glas alcohol beginnen, denk aan 1 glaasje bier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
licht alcoholische aperitieven of zelfs deze zonder alcohol ( de N.A.'s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is de vraag door velen (niet iedereen hoor) verkeerd begrepen, mede doordat hij wat ongelukkig is gesteld. Het meest voor de hand liggende antwoord was natuurlijk: champagne. Maar omdat de vraagsteller dit waarschijnlijk wel wist, is hij, denk ik (jaja, pure speculatie), op zoek naar alternatieven voor champagne om iets te vieren (het feit dat ze beide niet gewend zijn alcoholhoudende drankjes te nuttigen geeft hij als aanvullende info, niet meer en niet minder -> zodat hij geen antwoorden zou krijgen, zoals: "joh, doe het op z'n russisch, koop een paar lekkere flessen wodka!").

Het uitgangspunt staat vast, zoals ik het lees: ik ben een zeventienjarige verstandige jongen, die op een volwassen manier (in dit geval wil ik dit doen met een alcoholhoudend drankje) iets belangrijks in mijn leven wil vieren,...iemand suggesties wat betreft het drankje (gegeven onze non-alcoholische achtergrond)?

Een goed alternatief voor champagne vind ik rode of witte wijn. Ik vind toastende wijnglazen net iets "feestelijker" en "romantischer" overkomen dan toastende longdrinks. Een oude man ben ik. Maak er een mooie avond van!

Toegevoegd na 26 minuten:
- een erg zachte en niet zure rode wijn (wat bij goedkopere rode wijnen nogal eens voor komt) is: Château Bertrand Braneyre 2005. Goed wijnjaar. Heeft wel een prijskaartje. Plusminus €16. Ook verkrijgbaar in halve fles (nee hoor,...ik neem je niet de maat. Ik vermeld dit slechts ter info. Halve fles is € 9). Voor speciale gelegenheden koop ik hem wel eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij betreft interpreteer je de vraag heel anders dan bedoeld. De vraagsteller heeft nog nooit een alcoholisch drankje op en is daar door vrienden en media-aandacht wel nieuwsgierig naar. Binnenkort heeft hij iets te vieren, en daar wil hij voor het eerst een alcoholisch drankje bij drinken om het uit te proberen. Niets meer, niets minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb heel goed begrepen dat ze nog nooit alcoholische drankjes op hebben. Zie: "beide niet gewend zijn alcoholhoudende drankjes te nuttigen" en "non-alcoholische achtergrond".
Maar jouw verklaring: "door vrienden en media-aandacht" vind ík weer een beetje flauw. Alles wat je in je leven doet is terug te voeren op dergelijke begrippen. Alles wat je doet is 'aangeleerd' door vrienden, familie, media. Het is maar hoe je ermee omgaat. Hij komt niet onverstandig over. Ik voel me niet geroepen om hem met een vermanend wijsvingertje op de dreigende gevaren van de 'grote-mensen-wereld' te wijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn interpretatie is dat het feestelijke karakter bijzaak is, maar dat het vooral gaat om het uitproberen van alcohol, voornamelijk -ja, daar is-ie weer- omdat jongeren nou eenmaal in een alcoholcultuur leven op het moment. Er zijn bijzonder weinig jongeren die hedendaags geen alcohol uitproberen of uitgeprobeerd hebben. In het hierboven beschreven geval is champagne niet het meest voor de hand liggende antwoord en is de corrigerende bijklank in de eerste zin van jouw antwoord dus onterecht. Maar, zoals jij ook al terecht opmerkte, is hier geen uitsluitsel over te geven op basis van de vraagstelling aangezien deze vrij gebrekkig is.
Kristal
12 jaar geleden
Ben het met je eens WimteenSlipper,
de jongen klinkt verstandig genoeg. Daarom +1
Ik zou met een biertje beginnen, maar eerst even lekker eten en dan het biertje pakken. je moet even wennen aan de smaak, maar t komt wel. Het is niet dat je helemaal zat bent na een biertje, dus neem er gerust een
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boswandeling.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Ik drink zelf meestal WKD (blauw of rood), Jillz, Flügel, Bacardi-Cola, Curacao of Exotic Africa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er van af of je van zoet of minder zoet houdt.
Wil je bubbels of geen bubbels?

Het is niet evident hoor om hier een goed antwoord op te geven want er is zoveel verschil in alcoholische dranken dat ik bijna zou zeggen dat het beter is om samen naar een winkel te gaan waar ze gespecialiseerd zijn in alcoholische dranken en waar je eens één en ander kan proeven.

Zoek eens op internet of er op die dag ergens demonstraties zijn van alcoholische dranken.
In België zijn er ook supermarkten waar je op regelmatige basis wijnen en andere alcoholische dranken mag komen proeven. Misschien is dat in Nederland ook zo?
Vraag er gewoon naar, misschien hebben zij nog extra suggesties.

Is navragen bij je ouders of grootouders een optie?

Succes ermee en Geniet van jullie gezamenlijk experiment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie deze vraag al een paar dagen met verbazing staan en met nog meer verbazing het enorm aantal antwoorden. Die heb ik nu allemaal gelezen en toch bekruipt me de wens hier nog iets aan toe te voegen (dat heeft mogelijk iedereen daarom die waslijst antwoorden)

Knap dat je 17 wordt zonder één slok alcohol, dat doen vast niet veel leeftijdsgenoten je na.

Echter: alcohol is in mijn optiek geen drankje. Je vraag zou voor een kind dat voor het eerst frisdrank wil drinken ook kunnen zijn: welke zal ik nemen? Nou er zit nogal wat smaakverschil tussen cola en tonic en bitter lemon, en toch zitten overal bubbels in.

Voor een alcoholisch drankje is natuurlijk zeker waar dat als je gelijk grote glazen met een hoog percentage naar binnen slaat dat het mogelijk heel slecht valt. Maar voor de rest is het toch sterk een kwestie van smaak.

De één vindt wijn heerlijk en gruwelt van bier, de ander andersom en de ene wijn is de andere niet en ook daar kunnen smaken verschillen.

Ik ben nu dus een beetje bang dat jullie, helemaal klaar voor je feestje met een drankje voor je neus zitten en dat het dan zo tegenvalt omdat je het niet te drinken vindt.

Kun je niet bij wat familieleden wat van de aanwezige flessen lenen (die al open zijn, dan hoef je geen 10 flessen te kopen) en dan doe je je eigen proeverij, hele kleine beetjes. Ik kan me niet voorstellen dat je er echt last van krijgt als je zorgt dat je echt heel weinig drinkt, in het beste geval spuug je het uit maar dan kun je samen lachen om iets wat je vreselijk vies vindt.

Als je gewoon zorgt dat de totale hoeveelheid beperkt blijft en je gaat geen pure rum drinken kan ik me niet voorstellen dat je daar last van krijgt
12 jaar geleden
Een kort maar krachtig advies:

DRINK MET MATE(n)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het beste is een sneeuwwitje te bestellen =7-up met bier