Mijn leraar M&M zij dat in Coca Cola Light kankerverwekkende stoffen zitten dat is toch niet waar ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.4K

Het beste antwoord

In bijna alle cola zit aspertaam. Dit is een zoetstof die inderdaad kankerverwekkend is. Maar wees niet bang ; dit is zo'n kleine dosis dat het niet echt dodelijk kan zijn ofzo. Tegenwoordig is zo'n beetje alles kankerverwekkend dus geen zorgen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Aspartaam.. Volgens mij heeft hij gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er komt denk ik zo een hele discussie op gang!! Het ene onderzoek zegt dat aspertaam kankerverwekkend is en andere onderzoeken laten zien dat het onzin is. Ik drink al jaren cola light en ik leef nog steeds. Ik maak me er niet druk over. Vind het veel te lekker om te laten staan:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/aspertaam-kanker-verwekkend.193008
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dat in grote hoeveelheden dan inderdaad kankerverwekkend is. Beetje vergelijkbaar als radioactieve dingen. Ik denk dat de hoeveelheden zo klein zijn in de cola dat je er geen nadeel van kan ondervinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aspertaam vergelijken met radioactieven stoffen? Neen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook een beetje vergelijkbaar. Wat ik bedoel is dat radioactieve straling in hele kleine hoeveelheden ook niet schadelijk is. Krijg je ineens heel veel straling wel! Zo bedoel ik dacht eigenlijk ook met aspertaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leraar M&M is meer leraar K&K. ( klok & klepel)
De leraar heeft het waarschijnlijk over de zoetstof aspartaam gehad.

Aspartaam is inderdaad kankerverwekkend.

Net als alle andere stoffen. Ook gewone suiker, vitamine B, caroteen, zuurstof en andijvie zijn kankerverwekkend.

Tenminste, als je er belachelijke hoeveelheden van inneemt. Dan is namelijk elke stof kankerverwekkend.

Over aspartaam doen om één of andere reden bijzonder veel angstverhalen over kankerverwekkendheid de ronde. Waar dat vandaan komt is onbekend. Ook waarom uit de vele voedingsstoffen alleen aspartaam als mikpunt wordt gekozen, terwijl over andere stoffen, die gevaarlijker zijn, niets wordt gezegd, is onbekend.

Het enige dat van aspartaam kan worden gezegd is dat de goedkeuringsprocedure nogal snel is doorlopen. Iets te snel, wellicht.

Maar dat betekent alleen maar dat we wat minder zeker weten dat aspartaam veilig is. Dat is echt iets heel anders als dat we zeker zouden weten dat aspartaam onveilig is - maar dat verschil wordt door de angstzaaiers graag verdoezeld.

--

Om een lang verhaal kort te maken: aspartaam is niet kankerverwekkend zolang je niet meerdere liters cola per dag drinkt.

Toegevoegd na 4 minuten:

Ik heb hieronder een verwijzing toegevoegd naar één van de zeldzame artikelen op Internet die de voors en tegens van aspartaam van *alle* kanten belicht.

Eindelijk eens geen commercieel verkoopverhaal van een frisdrankenfabrikant, en geen angstzaaiverhaal van de zoveelste vage actiegroep.

Gewoon een goed gefundeerd verhaal. Wel lang, maar ja, dat krijg je als je een verhaal van alle kanten wilt belichten.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Supérbe antwoordje ;-)
k weet alleen dat die suiker vervangers niet echt goed zijn voor je korte termijn geheugen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad niet goed voor je men zegt ook als je dat drinkt ga je sneller dood maar waar aan kan je nou niet dood aan gaan