Hoe komt het dat de een niet kan slapen van koffie en de ander wel?

Ik kan zelf na 11 uur 's morgens geen koffie of zwarte thee meer drinken, dan kan ik beslist niet slapen. Maar mijn man kan midden in de nacht nog koffiedrinken en slaapt als een blok.
Ik heb ook cafeïnevrije koffie, maar mijn man had zich eens vergist zonder dat ik het wist, ik kon de hele nacht niet slapen. Sindsdien drink ik na 11 uur niks meer wat er op lijkt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag, ik kan van koffie ook niet slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dus een lotgenoot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan drinken wat ik wil en slaap ook als een blok.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja vreemd eigenlijk. Ik val wel in slaap maar wordt na enkele uurtjes wakker en kom dan gewoon niét meer in slaap. Irritant hoor. Dit is me nu recentelijk 2x overkomen. Dronk 1x begin van de avond en 1x halverwege de avond vrij sterke cappuccino. Gewoonlijk drink ik savonds geen koffie. Blijkbaar kan ik er niet tegen. Ik zit nu dus klaarwakker in bed en het is zo'n 7 uur geleden dat ik het dronk....bizar.

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met je gevoeligheid voor een bepaalde stof.
Dit kan genetisch bepaald zijn, maar het kan ook uniek zijn voor jouw lijf.
Net zoals de een verslavingsgevoeliger is voor bv roken of alcohol dan de ander, kun je ook een omgekeerde gevoeligheid hebben. Zoals in jouw geval voor koffie.

Ik heb die gevoeligheid bv niet, kan koffie drinken vlak voor het slapen gaan en geen centje pijn.
Maar jij kan misschien weer beter tegen een borrel dan ik...

Kortom: Een genetisch bepaald of uniek proces in jouw lijf, maakt dat jij gevoeliger bent voor bv koffie dan een ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ikke ook. Ik kan rustig de hele dag en avond koffie drinken en slaap als een os

Andere antwoorden (3)

Dit was nooit een probleem voor mij tot een jaar geleden ongeveer. Sindsdien blijf ik er ook wakker van, niet de hele nacht maar toch wel een uurtje extra. Dus je zou bijna denken dat dit door de leeftijd komt. Zeker weten doe ik dit niet. Ik ben nu 23.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet ieder mens is het zelfde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik ben en slechte slaapster na cafeinekoffie 's avonds, terwijl mijn man nergens last van heeft. Die snurkt zo weg.

Het is bekend dat cafeïne de inslaaptijd kan verlengen.maar dat is echter niet bij iedereen het geval. Dat verschilt van mens tot mens en dat komt door de verschillen tussen mensen in:
afbraaksnelheid van cafeïne, tolerantie, gevoeligheid voor cafeïne en gewenning.
Zo valt na koffieconsumptie iemand die dagelijks koffie drinkt makkelijker in slaap dan iemand die maar af en toe koffie drinkt.

Hoe lang koffie doorwerkt verschilt ook per individu, maar gemiddeld is het een uur of 5, met sterke uitloop.
Zie voor meer informatie:

http://www.koffieengezondheid.be/zenuwstelsel/Slaap.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Lavendel.