Hoe leer je wijn drinken?

Ik ben iemand die (als ze alcohol drinkt) zoete drankjes neemt, zoals Pisang met sinasappelsap. Ik zou graag leren wijn drinken, want het lijkt me gewoon netter voor op een feestje en het lijkt me ook heel lekker, als je er eenmaal aan gewend bent. Hoe kan ik daar het beste mee beginnen? Ik vind zoete witte wijn, namelijk echt niet zoet. Juist bitter en krijg er zo'n 'raar' gezicht van.

Toegevoegd na 9 minuten:
En met welke soort wijn kan ik het beste beginnen?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik lust geen koolzuur, dus wijnen met koolzuur erin zijn geen optie!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
15.3K

Het beste antwoord

Je moet de "klik" krijgen om wijn te leren waarderen. Als je dat niet hebt, smaakt de meeste wijn als zuur of wrang.
Begin eens met een milde rode als een Beaujolais of een rode Moezelwijn. De smaken van deze wijnen zijn erg vriendelijk en zacht, iets zoet en zelfs iets gekoeld erg lekker. Als je graag witte wijn wilt gaan drinken, begin dan ook eens met een Moezel, bijvoorbeeld een liebliche.
Je kan er ook eens een smaakcombinatie mee proberen, sommige smaken versterken elkaar en dan kan de wijn heel anders gaan smaken, dat kan bijvoorbeeld door de combinatie met een klein stukje kaas.

Als je eenmaal de smaak te pakken hebt is het leuk om te experimenteren met de talloze soorten wijnen die er zijn. Zelfs de ontzettend droge wijnen kan je opeens heel lekker gaan vinden. Proost!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier had ik het meeste aan! Dankjewel!

Andere antwoorden (5)

Meestal komt het met de leeftijd dat je wijn begint te appreciëren, verder kan je gewoon eens af een toe een glaasje drinken en kijken of je het na een tijdje lekkerder gaat vinden. Succes

Toegevoegd na 8 minuten:
Asti is lekker om mee te beginnen, of lambrusco. Lekker zoet, nijgt naar de champagne.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met welke leeftijd zou dat moeten komen? Ik ben 36!! En kan wijn ook nog steeds niet waarderen. Ik ben ook meer van de zoete drankjes.
Ben wel benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, ja waarschijnlijk verschilt het voor iedereen. Jongens gaan bier meestal pas na hun 16e lekker vinden omdat de smaakpapillen dan pas bitter kunnen appreciëren. Het verschilt verder per persoon en als je het niet kan waarderen zou ik het vooral niet forceren.
Het lijkt me het beste om te beginnen om af en toe eens een fles wijn te drinken met vriendinnen. (Ga je samen wijn leren drinken) Op een gegeven moment ga je dat wel lekker vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hang er ook vanaf wat voor soort wijn je wil gaan drinken. Je kan beginnen met witte die over het algemeen wat zoeter is. Maar let op lang niet altijd!! Dan heb je bijvoorbeeld Canei wat een zoete sprankelende wijn is.
Wat tegenwoordig ook heel erg in is is prosecco. Dat is over het algemeen ook wat zoeter en door de koolzuur makkelijker te drinken.
Duitse wijnen als Riesling zijn ook zoet.

Met rood zou je eerst kunnen starten met sangria. Dat is veel zoeter dan gewone rode wijn. Daarna zou je meer spaanse en italiaanse wijnen kunnen proberen. Over het algemeen drinken de huiswijnen van een supermarkt redelijk makkelijk weg. Cabernet Sauvignon wordt vaak als makkelijk drinkende wijn gezien.

Ik heb een kennis die ook wat moeite had met wijn drinken. Die mengde het met cola en dan steeds wat minder. Ik heb er in het begin om gelachen maar het werkte wel bij hem.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn vrouw dronk vroeger ook bijna nooit wijn en meestal dan de wat eenvoudigere wijnen. Maar tegenwoordig zijn we allebei helemaal over op de droge merlot.
Dus het komt ook met de jaren en naar gelang je langer wijn drinkt dat je smaak kan veranderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zag je reactie net. Mijn vrouw is nu 36 en drinkt ook pas sinds een paar jaar droge merlot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan, of nou ja, ik wil geen wijnen met koolzuur. Ik lust het écht niet, drink het ook nooit. Ik weet niet in welke wijn er wél of geen koolzuur in zit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In rode wijnen zit geen koolzuur. In Reisling ook niet en dat is een zoete wijn. Canei heeft echt maar een heel licht sprankeltje. Het is dus niet te vergelijken met frisdrank.
Ik zou zeggen probeer eerst eens een Riesling als je witte wijn wilt en als je echt voor rood wil gaan een sangria.
Wijn moet je leren waarderen, net zoals bier en koffie (dat smaakt de 1e ook keer meestal niet lekker).

Welke wijn lekker is licht aan wat je eet. ( vis, vlees, pasta, kaas enz)

Als je wijn op feestjes wilt drinken, moet je vooral proeven. er is er vast een voor jou, hoevaker je probeert hoemeer je de smaak gaat waarderen of herkennen. Je gaat het vanzelf lekker vinden. En als dat niet zo is neem dan gewoon een pisang met jus.

of een cola
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond in het begin wijn ook niet lekker, en ik hou ook van zoete drankjes. Ik ben begonnen met rode wijn. Ik vind persoonlijk dat rode wijn minder bitter smaakt dan witte wijnen. Als je wijn drinkt nip dan en neem geen grote slokken. In het begin doe je lang over een glas. En na een tijdje begin je er aan te wennen. Ik vind het zelfs lekker nu :)