Rum is de oudste gedistilleerde drank ter wereld. Tot 300 jaar geleden, schreef de Britse marine voor dat elke zeeman 2 ounces rum per dag moest drinken omwille van zijn gezondheid. Tot 1970 werd er nog steeds toegestaan dat er rum op de oorlogsvloot werd gedronken.

Vice Admiral William Penn, waarvan de zoon later Pennsylvania stichtte, was de eerste kapitein die rum als een dagelijkse beloning invoerde. In de 17e eeuw kreeg een zeeman half a pint (284 ml) Demerara rum per dag. Toen de dagelijkse beloning wegviel (en dat gebeurde pas in 1970!) was de portie al geslonken tot 1/8 pint.

Kortom, zeelieden en rum zijn van oudsher onlosmakelijk met elkaar verboden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een halve pint? En ik dacht dat ik veel dronk.
Pieter2011
13 jaar geleden
Ja, dat waren nog eens bikkels in die tijd bij de Marine!

Andere antwoorden (1)

Zeemannen vonden onder elkaar het stoer als er rum werd gedronken, zo hoorde je er echt bij.