Hoe belangrijk is het verschil of instant koffie met water van 65graden wordt gemaakt, of met 95 graden (net van de kook af)?

Kan je dit verschil proeven?

Ik gebruik een quick en hot apparaat van tefal. Maar deze heeft maar 65graden temperatuur heet water.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
4K

Het beste antwoord

Zal niet uitmaken. Als je verse koffie zet moet de aroma uit de koffiemaalsel trekken. Bij instant is dit al gebeurt. Zolang het oplost en je vind het smaken. Ik zou wel zeggen zorg steeds voor vers water oud water niet goed genoeg koken is ongezond. Misschien je apparaat terugsturen als die nog in de garantie zit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik gebruik hetzelfde apparaat, en alhoewel ik hem voor thee goed kan waarderen vind ik oploskoffie met water van (oneminus) 95 graden lekkerder.
Ook vind ik dat de koffie snel koud wordt in een gewoon koffiekopje.
(mijn thee doe ik standaard in een thermosbeker, koffie in dezelfde soort beker vind ik ook niet lekker...)
Nu kan dit ook aan mijn smaak liggen natuurlijk, of aan de soort oploskoffie.

Voor mij is het dus voor de smaak wel belangrijk dat het water net van kook af is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een keer oploskoffie met warm water uit de kraan te drinken gekregen. Op dat adres drink ik geen koffie meer dus. Dat is echt niet te drinken, geen idee wat de temp daavan is, maar ik wil dus wel gekookt water
13 jaar geleden
Bij koffie verschillen daar nogal de mening over en zegt men dat de smaak het best tot zijn recht komt waneer men water gebruikt tussen de 85 en 95 graden. waneer men water kokend over de koffie giet doet dit afbreuk op de smaak.

En drinken of serveren doet men eigenlijk op 75 graden.
Maar ja smaken verschillen er is immers ook al ijskoffie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oploskoffie is eigenlijk geen echte koffie, al smaakt het er misschien een beetje naar. Dus het hoeft ook niet getrokken te worden, alle aromaten die de fabrikant zoveel mogelijk uit de originele koffie heeft onttrokken zitten er al in. Bij het vers koffie zetten is dat een ander verhaal, daar luistert de temperatuur wél nauw voor de juiste extractie. Anders krijg je of te weinig aroma (te hoge temperatuur) of te veel bitterstoffen (te hoge temperatuur) in het koffiebrouwsel.

Wat betreft jouw apparaat, de naam zegt het al, "quick & hot": betekent dat je de koffie snel kunt drinken, vandaar de drinktemperatuur van 65 graden. Ik kan me voorstellen dat de koffiedrank echter snel afkoelt. Je zou het kopje even kunnen voorverwarmen met kokend water. Dat doe ik ook wel eens als ik bij iemand ben die een Senseo heeft, die vind ik ook best snel afkoelen.